Spółki rodzinne pełne optymizmu

Paulina Kostro
opublikowano: 30-01-2018, 22:00

Wzrost obrotów i poprawa zyskowności — to priorytety polskich firm rodzinnych na najbliższą przyszłość. Szczególnie ważne są dla nich formy zarządzania.

Już 62 proc. polskich oraz 71 proc. europejskich firm rodzinnych ocenia, że sytuacja ich firm w przyszłości będzie dobra lub bardzo dobra — wynika z badania „Barometr firm rodzinnych. Optymistycznie naprzód” zrealizowanego przez KPMG. Pozytywne nastroje przedsiębiorców mogą być spowodowane wzrostem przychodów — aż 41 proc. respondentów odnotowało w ubiegłym roku przychód wyższy niż dwa lata temu. Tyle samo utrzymało dochody na stałym poziomie.

Jedynie 18 proc. polskich firm zarejestrowałopod tym względem spadek w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Optymistyczne nastawienie badanych firm rodzinnych co do przyszłości przekłada się także na ich plany związane z zatrudnieniem. 59 proc. ankietowanych zamierza utrzymać jego obecny poziom, a co trzeci badany planuje zwiększyć liczbę pracowników w firmie. Rodzinne przedsiębiorstwa mają za sobą udany rok i wiele z nich zaczyna szukać procesów, procedur i strategii, które jeszcze zwiększą efektywność działania.

Szczególną uwagę zwracają na odpowiednie formy zarządzania, które pozwolą zachować balans między więzami krwi a biznesem. W 51 proc. badanych przedsiębiorstw w Polsce wprowadzony został oficjalny zarząd, a w 30 proc. rada rodzinna będąca ogniwem łączącym struktury na najwyższym szczeblu i rozwiązującym problemy na linii firma — rodzina.

Jak wynika z badania, największym priorytetem tego typu firm jest obecnie wzrost obrotów (42 proc.). Przedsiębiorstwa, nawet te o ugruntowanej pozycji, jako jeden z najważniejszych celów wymieniają też wzrost zyskowności (37 proc.), gdyż to ona determinuje ich możliwości rozwoju. Blisko jedna trzecia respondentów uważa, że istotne jest też rozszerzenie portfolio produktowego przez wypuszczenie na rynek nowych produktów i usług. Jeśli chodzi o trudności, z jakim borykają się obecnie polskie firmy rodzinne — są to przede wszystkim rosnące koszty pracy (60 proc.). Co więcej, spadająca stopa bezrobocia powoduje, że MSP mają coraz większe problemy z przyciąganiem wykwalifikowanych pracowników. Brak odpowiedniej kadry jest kolejnym z największych wyzwań, z jakimi muszą zmagać się mali przedsiębiorcy (29 proc.).

— Przedstawiciele firm rodzinnych w Polsce istotnie odczuwają zwiększające się koszty zatrudnienia — dla ponad połowy badanych stanowią one duży problem w prowadzeniu biznesu. Istotnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców jest także otoczenie prawne i poziom jego skomplikowania. Ankietowane firmy rodzinne w Polsce, zapytane o czynniki, które przyczyniłyby się do lepszej sytuacji ich biznesów, wskazują m.in. na bardziej elastyczne regulacje dotyczące rynku pracy — komentuje Piotr Żurowski, partner w KPMG w Polsce. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Spółki rodzinne pełne optymizmu