Spowolnienie w Niemczech Polakom niestraszne

opublikowano: 26-11-2019, 22:00

92,9 proc. polskich firm, które zainwestowały za Odrą, zrobiłoby to ponownie. Rodzimi przedsiębiorcy przyszłość widzą w różowych barwach

— Kiedy Niemcy kaszlą, ich sąsiedzi mają grypę. Niemcy mocno kaszlą. Badanie koniunktury wśród 28 tys. niemieckich firm z końca października wskazuje, że obawiają się pogorszenia sytuacji eksporterów i kurczącego się popytu wewnętrznego. Na ten rok prognozowany jest wzrost PKB na poziomie 0,4 proc., choć jeszcze rok temu oczekiwano 1,7 proc. — tak Lars Gutheil, dyrektor generalny AHK, Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo- Handlowej, rozpoczął relację z badań dotyczących polskich firm w Niemczech.

Katar, nie grypa

Okazuje się jednak, że Polacy wcale nie mają grypy. Co prawda bieżącą koniunkturę w Niemczech polskie firmy, które tam działają, oceniają gorzej niż rok temu (72,8 proc. uważa, że jest bardzo dobra lub dobra, a rok temu mówiło tak 91,4 proc.), ale własną sytuację pozytywnie ocenia nawet więcej firm niż rok temu (98,6 proc. wobec 97,1 proc.). Choć nie powtórzyły się rekordowe prognozy dotyczące sprzedaży z ubiegłego roku, to sytuacja nie jest gorsza niż w latach 2016-17. Mniej firm chce zatrudniać (11,4 proc. przewiduje spadek) i inwestować (10 proc. planujezmniejszenie nakładów), ale 92,9 proc. z 70 respondentów AHK zainwestowałoby w Niemczech ponownie. Marcin Luziński, ekonomista Santander Banku, uważa, że spowolnienie w Niemczech wkrótce się skończy.

— Rynek pracy jest w świetnej formie, rosną płace i konsumpcja prywatna, dlatego sektory nakierowane na dobra konsumpcyjne — odzieżowy, obuwniczy, budownictwa czy wyspecjalizowanych wyrobów medycznych — mają się dobrze. Pojawiły się wręcz pierwsze miękkie wskaźniki, że przemysł zaczyna odbijać. Do końca roku gospodarka pozostanie w stagnacji i wzrost PKB wyniesie 0,5 proc., początek przyszłego roku będzie słaby, ale w 2020 r. możliwy jest wzrost na poziomie 1 proc. — mówi Marcin Luziński.

Co się liczy

Polskie firmy najbardziej cenią w Niemczech jakość infrastruktury (bardzo zadowolonych i zadowolonych jest 81,4 proc.), dyscyplinę płatniczą i przewidywalność polityki gospodarczej.

— Nie zgadzam się, że niemieckie firmy są zdyscyplinowanymi płatnikami. Rosjanie płacili nam lepiej. Dla nas najważniejsza jest stabilność prawa. W niektórych krajach nowe przepisy wprowadzane są w pół roku, w Niemczech zawsze wiadomo o nich z dużym wyprzedzeniem — mówi Jakub Wójcik, wiceprezes Izodomu, producenta elementów do budowy domów energooszczędnych,który w tym roku otworzył w Niemczech oddział.

Z badania AHK wynika, że 90 proc. polskich inwestorów korzysta z własnego finansowania. Jeśli już pożyczają pieniądze, to najczęściej z banku w Niemczech (42,9 proc.).

— Na razie ekspansję finansujemy ze wsparcia prywatnych inwestorów. Fundusze traktują nas jak egzotyczną spółkę. Liczymy, że dzięki współpracy naukowej w Niemczech dostaniemy wsparcie od lokalnego środowiska startupowego — mówi Gabriel Herman, współzałożyciel PelviFly, start-upu, który opracował urządzenie i system treningu mięśni dna miednicy.

Paweł Kwiatkowski z AHK radzi szukać pieniędzy w urzędach marszałkowskich, agencjach rozwoju regionalnego i urzędach miasta, a także w niemieckich odpowiednikach Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Daje też kilka praktycznych rad.

— W tym roku weszła w życie ustawa o opakowaniach, która nałożyła na producentów dodatkowe obowiązki. Trzeba jej przestrzegać, żeby uniknąć wysokich kar. Polacy niekiedy zniechęcają się po pierwszych targach, podczas których nie udało się podpisać kontraktów. Tymczasem pewna firma IT dopiero podczas trzeciej edycji tych samych targów zdobyła klienta. Przedstawiciele niemieckiej firmy powiedzieli, że zapamiętali ją z… poprzednich targów — mówi Paweł Kwiatkowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy