3 PYTANIA DO KRZYSZTOFA BADOWSKIEGO, PARTNERA PWC, LIDERA ZESPOŁU DÓBR KONSUMENCKICH I HANDLU DETALICZNEGO W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ
1 Na ile aktywne pod względem przejęć za granicą są polskie firmy spożywcze?
Było parę prób, również nieudanych, ale de facto to Maspex jest jedynym przykładem firmy, która kupuje poza krajem. W ciągu tych kilkunastu lat nabył wiedzę i kompetencje, również organizacyjne, do sprawnej realizacji takiego przejęcia. Skala działania sprawia, że jest też w stanie wchłonąć duże, interesujące podmioty. Mało jest w Polsce firm, które również ze względu na swoją wielkość są do tego przygotowane.
2 Gdzie można by jednak w branży spożywczej szukać firm, które mogłyby pokusić się o akwizycje poza Polską?
Skalę działania popartą historią przejęć, choć na razie tylko w Polsce, ma m.in. Colian. DrGerard, należący do funduszu inwestycyjnego, otwarcie deklarował poszukiwanie celów akwizycyjnych za granicą. Ze względu na doświadczenie międzynarodowe obecnych właścicieli jest w stanie je zrealizować. O zakupy mogłyby pokusić się też największe polskie mleczarnie. Są to nowoczesne, świetnie zorganizowane przedsiębiorstwa o dużej skali, które mają pieniądze na inwestycje.
3 Dlaczego więc polscy spożywcy najwyraźniej niechętnie podchodzą do akwizycji zagranicznych?
Jak się popatrzy na ich sposób działania poza krajem, to jest to w większości eksport bez własnych struktur, ale poprzez lokalnego dystrybutora. Nie nabywają więc wiedzy o rynku i doświadczenia, które później przydają się przy akwizycjach. © Ⓟ