Aż 42 proc. przedsiębiorców z branży spożywczej uważa, że dzięki posiadanym maszynom i urządzeniom ich firmy są lepiej przygotowane do konkurowania z przedsiębiorstwami z tego samego sektora pochodzącymi spoza Polski – wynika z najnowszego badania Siemens Financial Services.
Automatyzacja maszyn
Autorzy badania podkreślają, że w minionym roku nakłady na odnowienie parku maszynowego podniosło 31 proc. przedsiębiorców, a na zautomatyzowanie go - 21 proc. W najbliższym czasie więcej pieniędzy chce przeznaczyć na te cele odpowiednio 28 proc. i 25 proc. przedstawicieli biznesu.
– Duża część przedsiębiorców z branży spożywczej uważa, że ich parki maszyn i urządzeń nie odbiegają od tych posiadanych przez firmy zagraniczne. W pewnym stopniu wpływa to na gotowość branży do zdobywania nowych rynków i ich dywersyfikacji. Dzięki temu wzrastają przychody ze sprzedaży zagranicznej - widać to w wynikach naszego badania – mówi Katarzyna Kaczmarek, prezes Siemens Financial Services w Polsce.
28 proc. badanych przedsiębiorców oceniło, że zwiększyło dywersyfikację rynków, natomiast ponad 32 proc. przyznało, że poprawiły się ich wyniki dotyczące sprzedaży zagranicznej.
– To, jaka będzie sytuacja sektora spożywczego w tym roku, zależy przede wszystkim od tego, jak przedsiębiorstwa poradzą sobie w wymagającym otoczeniu biznesowym. W nadchodzących miesiącach największym wyzwaniem dla branży spożywczej będzie inflacja, wysokie ceny energii i rosnące koszty zakupu surowców potrzebnych do produkcji – wylicza Katarzyna Kaczmarek.
Nowe technologie
Łukasz Puławski, kierownik sprzedaży w Siemens Financial Services w Polsce, zauważa, że dobrym prognostykiem dla sektora jest to, że część przedsiębiorców planuje inwestować w nowe technologie.
– Należy przypuszczać, że dzięki tym przedsięwzięciom poradzą sobie z presją płacową i rosnącymi kosztami zatrudnienia, a tym samym wpłyną one pozytywnie na konkurencyjność branży w nadchodzących miesiącach – podsumowuje Łukasz Puławski.
Niemal 60 proc. ankietowanych przedsiębiorców pokrywa koszty odnowienia parku maszynowego i jego automatyzacji z finansowania zewnętrznego. 14,1 proc. korzysta wyłącznie z pieniędzy spoza firmy, a 44,6 proc. stawia na dywersyfikację.
Taki odsetek firm spożywczych zamierza w tym roku zwiększyć nakłady na odnowienie parku maszynowego.