Sprzedawcy i ich Oscary

Rafał Fabisiak
opublikowano: 26-06-2009, 00:00

Pierwsze w Polsce nagrody dla sprzedawców zostały rozdane. Za rok kolejna edycja konkursu.

Po pierwszej edycji konkursu Polish National Sales Awards rusza kolejna

Pierwsze w Polsce nagrody dla sprzedawców zostały rozdane. Za rok kolejna edycja konkursu.

Przygotowania do startu Polish National Sales Awards (PNSA) rozpoczęły się ponad dwa lata temu. Przy przedsięwzięciu wzięło udział wielu specjalistów z branży sprzedawców, w tym praktycy i naukowcy. Jednak decydujące były doświadczenia rynku brytyjskiego, gdzie nagrody National Sales Awards UK (NSA UK) przyznaje się już od 1996 r.

Jak mówi Elżbieta Pełka, prezes PNSA, pomysł na polską edycję konkursu zrodził się, kiedy kilka lat temu została zaproszona do udziału w NSA UK jako sędzia.

— Przeprowadziłam badania w Polsce i okazało się, że nie ma u nas konkursu, który wyróżniałby profesjonalnych sprzedawców — mówi Elżbieta Pełka.

W przygotowaniach do polskiej edycji niebagatelna okazała się rola dr. Chahida Fouraliego, szefa Marketing and Sales Standard Setting Body, który opracował metodologię PNSA.

Sprzedawca to doradca

W konkursie mogli wziąć udział przedstawiciele działów sprzedaży, całe zespoły, dyrektorzy i trenerzy sprzedaży niezależnie od wielkości firmy, w której pracują. Napłynęło kilkadziesiąt zgłoszeń. Jak wybierano zwycięzców?

— Dobry sprzedawca powinien być doradcą, pomagać wybrać to, czego naprawdę potrzebuje klient — mówił Andrzej Blikle, członek kapituły konkursu podczas gali PNSA w poprzedni piątek w warszawskim hotelu Hilton.

W rzeczywistości jednak komisja sędziowska musiała się kierować metodologią konkursu i oceny zgłoszeń.

— Nie wszystko mieliśmy podane na tacy. Rozwiązania wykorzystane w NSA UK musieliśmy zaadaptować do polskich warunków. Ważne było ustalanie wskaźników, jakie trzeba wziąć pod uwagę przy ocenie kandydatów. Były charakterystyczne dla branży, w której działają — komentuje prof. Jan Gasparski, członek kapituły i komisji sędziowskiej.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nagrody jury przyznało w 10 kategoriach, w tym dwie wyłącznie dla osób ze struktur samorządowych (ramka obok). Oprócz wskazania zwycięzców sędziowie mogli również przyznać wyróżnienia — maksymalnie dwóm osobom z każdej kategorii.

Jedną z nagrodzonych jest Maria Wajda z firmy At Media (w kategorii lider sprzedaży roku). Kandydaturę zgłosił zespół, którym kieruje.

— Byłam mile zaskoczona. Tym bardziej, że w firmie powstał nawet komitet, który bronił mojej kandydatury w jednym z etapów oceny zgłoszeń. Nagrodę zdobył także zespół, a za rok to ja zgłoszę kandydaturę kolegów — mówi Maria Wajda.

Kiedy opadł kurz

Chociaż dopiero co zakończyła się pierwsza edycja PNSA, organizatorzy już zabierają się do pracy nad następną. Zgłoszenia będzie można składać od listopada 2009 r.

— Oczywiście, będziemy modyfikować PNSA, ale jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych propozycjach — komentuje Elżbieta Pełka.

Czy PNSA ma szansę stać się tak uznawanym w Polsce konkursem jak NSA UK, którego nagrody Brytyjczycy ochrzcili Oscarami sprzedaży? Jan Gasparski uważa, że konkurs ma duży potencjał.

— Podejrzewam, że za dwa lata będziemy w stanie jednoznacznie i pozytywnie odpowiedzieć na to pytanie — stwierdza profesor.

"Puls Biznesu" był patronem medialnym konkursu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane