Sprzedaż bezpośrednia znana jest od wieków
Sprzedaż bezpośrednia jest prostą i jednocześnie nowoczesną formą handlu, opartą na osobistym kontakcie sprzedawcy i konsumenta. Świetnie sprawdza się od zarania dziejów. Oczywiście dzisiejsze firmy sprzedaży bezpośredniej posługują się nowoczesnymi narzędziami marketingu i promocji.
Profesjonalnie wyszkoleni dystrybutorzy czy konsultanci docierają do konsumentów z wysokiej jakości produktami lub usługami. Dokonują prezentacji i udzielają szczegółowych odpowiedzi, często w domach klientów. Tak więc konsument bez konieczności wyjścia z domu ma możliwość dokonania zakupu towarów zgodnie z indywidualnymi potrzebami i preferencjami. Działające w tym systemie firmy unikają rozbudowywania administracji i zatrudniania licznych sprzedawców. Dzięki temu mogą bardziej elastycznie dostosowywać swoją strukturę do zmian na rynku, utrzymując niższe koszty i osiągając wyższą średnią rentowność niż tradycyjnie działające przedsiębiorstwa handlowe.
Współpraca z firmami sprzedaży bezpośredniej przynosi dystrybutorom wiele korzyści. Rozpoczęcie przez nich działalności biznesowej wiąże się z relatywnie niskim poziomem ponoszonego ryzyka finansowego. Mają możliwość uzyskania dodatkowego dochodu, nie rezygnując z innych źródeł zarobkowania i poświęcając na nowe zajęcie dowolną ilość czasu, często korzystając z możliwości pracy w domu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dla wielu osób taka współpraca oznacza pierwsze zetknięcie z biznesem. Dzięki systemowi szkoleń oferowanych przez firmy sprzedaży bezpośredniej, dystrybutorzy mogą nabrać doświadczenia i praktycznie nauczyć się prowadzenia własnych przedsiębiorstw. Doświadczenia takie przydają się w razie zmiany profilu działalności.
Oczywiste zalety sprzedaży bezpośredniej powodują, że rozwija się ona dynamicznie w Europie Zachodniej, USA, Japonii — a także w Polsce. Według światowych raportów, w roku 2000 z firmami sprzedaży bezpośredniej współpracowało 36,9 mln niezależnych dystrybutorów, którzy osiągnęli 85 mld USD obrotu. W Polsce obrót firm sprzedaży bezpośredniej wyniósł ponad 1 mld złotych, co stanowi ponad trzykrotny wzrost w porównaniu z rokiem 1994. W dobie wzrastającego stale bezrobocia szansa rozwinięcia własnego biznesu i uzyskania dodatkowego dochodu jest nie do przecenienia. Skorzystało z niej już 420 tysięcy Polaków, z czego ponad 100 tysięcy stanowią osoby, dla których sprzedaż bezpośrednia stanowi jedyne źródło utrzymania. Wynika z tego, że w Polsce ma ona dobre perspektywy na przyszłość, a jej obroty powinny się zwiększać. Przyszłość branży jednakże w dużym stopniu zależy od zewnętrznych czynników ekonomicznych, niezależnych od podmiotów działających w tym systemie.
Firmy sprzedaży bezpośredniej przywiązują dużą wagę do etycznego prowadzenia biznesu. Od roku 1994 działa Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bez- pośredniej. Wszystkie firmy skupione w PSSB zobowiązują się do przestrzegania kodeksu sprzedaży bezpośredniej, gwarantującego klientom pełne respektowanie praw konsumenckich. A niektóre dodatkowo opracowują własne zasady, proponując wiele rozwiązań i uregulowań wykraczających poza obecne wymogi prawa — na przykład oferując dłuższy niż 10 dni okres, w którym konsument może odstąpić od umowy zakupu produktów firmy oraz umożliwiając zwrot produktu częściowo zużytego.
Coraz lepszy odbiór społeczny sprzedaży bezpośredniej oraz coraz wyższe standardy etyczne, zgodnie z którymi postępują w Polsce firmy z tej branży, powinny przyczynić się w najbliższych latach do dalszego rozwoju tej formy sprzedaży.