Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 4,2 proc. oraz spadek o 3,2 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 4,4 proc. rdr.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, w maju 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 2,9 proc. wyższa niż rok wcześniej i o 2,0 proc. niższa niż w kwietniu.
GUS podał, że znaczny wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w ujęciu rocznym odnotowano w grupach: „meble, rtv, agd” (o 18,9 proc.), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 15,7 proc.), oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 6,0 proc.). W grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” zaobserwowano wzrost sprzedaży paliw stałych, ciekłych i gazowych o 4,9 proc. oraz żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 1,5 proc. Spadek sprzedaży nastąpił natomiast w grupie „pozostałe” (o 10,8 proc.).
W maju 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 6,2 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,6 proc. do 8,8 proc.
Spośród grup o znaczącym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5 proc. przed rokiem do 23,7 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 16,4 do 17,3 proc.). Sadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 22,3 do 19,2 proc.).