Sprzedaż komputerów dołuje

Wyścig o względy klientów wygrywają tablety. Oddech branży może przynieść debiut Windows 8.

O 8 proc. spadła w III kw. (r/r) globalna sprzedaż komputerów. Spowolnienie dotarło także do Polski, choć przez kilka kwartałów wydawało się, że nasz rynek jest odporny na wstrząsy. Do czasu. W tym roku, po raz pierwszy od kryzysowego 2009 r., zanotowano dwa ujemne kwartały z rzędu. Po dobrym początku roku drugi kwartał przyniósł osłabienie sprzedaży, a trzeci — tradycyjnie najsłabszy — ją pogłębił.

— Od lipca do września mieliśmy do czynienia z dramatycznym spadkiem sprzedaży komputerów stacjonarnych o ponad 20 proc. w skali roku. Natomiast rynek notebooków zmniejszył się o 1 proc. — mówi Damian Godos, analityk odpowiedzialny za badania rynku PC w firmie IDC Polska.

Z danych IDC Polska wynika, że w trzecim kwartale do sieci dystrybucji w Polsce trafiło 260 tys. desktopów i 540 tys. notebooków. To oznacza, że realna sprzedaż mogła być niższa, bo firma analityczna nie bada, ile urządzeń kupili końcowi klienci.

— Widoczny jest spadek zamówień ze strony małych i średnich firm. Przedsiębiorcy wstrzymują się z kupowaniem komputerów — mówi Michał Pawlik, członek zarządu sklepu internetowego Morele.net.

Na ich zachowanie ma wpływ pogarszająca się koniunktura gospodarcza. Ale nie jest to jedyny czynnik, który pcha w dół statystyki rynku komputerów. Damian Godos podkreśla, że olbrzymi sukces osiągnęły tablety. Wypierają one z rynku netbooki i tańsze modele notebooków.

— W tym roku na polskim rynku tablety mogą znaleźć ponad 500 tys. nabywców — podkreśla analityk IDC Polska. W pierwszej połowie roku ich sprzedaż sięgnęła ponad 130 tys. sztuk. Gdyby tę wartość dodać do sprzedaży komputerów, byłaby ona dodatnia. Kolejnym czynnikiem, którego nie można lekceważyć, jest także piątkowa premiera Windows 8. Dopiero po niej producenci komputerów wypuszczą na rynek nowe modele ultrabooków oraz komputerów hybrydowych, czyli połączeń notebooka i tabletu. Dlatego przez ostatnie miesiące nie rozpieszczali klientów nowościami i zajmowali się głównie czyszczeniemmagazynów ze starych modeli. O tym, jak niektórzy producenci podchodzą poważnie do tego wydarzenia, świadczą nowości rynkowe, które w poniedziałek pokazał Acer, jeden z liderów rynku komputerowego w Polsce. Juliusz Niemotko, country manager Acer Polska, mówi, że od piątkubędzie miał w ofercie tylko urządzenia z Windows 8 na pokładzie. Mają one pomóc w odzyskaniu pod koniec roku pierwszego miejsca w segmencie notebooków, które Acer utracił w trzecim kwartale dość niespodziewanie na rzecz HP.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Sprzedaż komputerów dołuje