Stacje XXI wieku Wrocław po nowemu

Marta Sieliwierstow
23-09-2008, 00:00

Może to zbliżające się

PKP zamierza zmodernizować większość dworców w kraju

Może to zbliżające się

Euro 2012, może nieustanne

narzekania podróżnych sprawiły, że PKP zapowiadają rewolucję na dworcach kolejowych w całej Polsce.

Zarówno na dworcach w największych miastach, jak i w tych mniejszych Polskie Koleje Państwowe planują remonty. Na renowację czekają m.in. dworce w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Gdyni, Katowicach czy Poznaniu, a to jeszcze nie koniec listy. Nie ma się co oszukiwać, ale serwowany codziennie tysiącom podróżnych obraz polskich kolei nie jest wesoły. Większość dworców po prostu straszy podróżnych. Według najnowszej wizji PKP nowoczesny dworzec będzie łączył wiele funkcji, nie tylko tych związanych z podróżą. Nowoczesny dworzec to miejsce bezpieczne — za sprawą monitoringu — i przyjazne — także dla osób niepełnosprawnych.

— Obecnie w poszczególnych miejscowościach projekty są na różnym etapie realizacji. W tych miastach, w których modernizacja jest współfinansowana z funduszy europejskich, są już gotowe dokładne plany inwestycji. W mniejszych już od 2006 r. prowadzimy rozmowy z samorządami. Jesteśmy także w trakcie przygotowywania listy dworców, które mogłyby być modernizowane z pieniędzy budżetowych — wyjaśnia Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.

Wrocław po nowemu

Na pierwszy ogień poszedł zabytkowy wrocławski Dworzec Główny. Rozstrzygnięto konkurs na projekt jego rewitalizacji. Zwyciężył pomysł architektów z Grupy 5 pod kierownictwem Michała Leszczyńskiego.

Autorzy zwycięskiego projektu za cel postawili sobie scalenie rozdartej trasą kolejową przestrzeni miejskiej. Wokół dworca powstaną tereny zielone, które pozwolą na odpoczynek nie tylko podróżnym oczekującym na pociąg.

Przebudowa dworca zakłada zagospodarowanie jak największej powierzchni na lokale komercyjne. Przestrzeń usługowo-kulturalno-handlowa całkowicie odmieni wygląd wrocławskiej stacji kolejowej. Ma ona nabrać nowego wymiaru, stając się jednocześnie samodzielną galerią handlową.

Kto zapłaci

Skąd na to wszystko pieniądze? PKP chcą zarówno samodzielnie finansować część inwestycji, jak i uzyskać kapitał z funduszy europejskich oraz od inwestorów zewnętrznych. To od osób i firm, które będą dzierżawić od PKP powierzchnie, w znacznym stopniu zależy, jak będą wyglądały odmienione dworce.

Wśród inwestycji kolejowych, które będą współfinansowane z funduszy unijnych, znalazły się m.in. Dworzec Centralny w Warszawie (I etap jego modernizacji), dworzec we Wrocławiu oraz Dworzec Główny w Krakowie.

— Podróżni nie muszą się obawiać podwyżek cen biletów. Na pewno nie ucierpią na tym ich portfele — zapewnia Michał Wrzosek.

Remonty w liczbach

138,25

112,33

Marta

Sieliwierstow

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Stacje XXI wieku Wrocław po nowemu