Stadion Narodowy łapie równowagę

  • Emil Górecki
opublikowano: 21-02-2014, 00:00

Na finanse spółki PL 2012+ w tym roku złożą się przychody z wydarzeń, wynajmu biur i lóż. Podatnik ma już nie dokładać.

Poranny jogging wokół Stadionu Narodowego, praca za biurkiem, a wieczorem siłownia lub koncert, jeśli akurat tego dnia jest organizowany — tak może wyglądać dzień w pracy, jeśli tylko twoja firma będzie miała siedzibę w budynku sportowej areny. Właśnie na najemców zatrudniających dynamicznych i aktywnych pracowników liczy spółka PL 2012+, operator stadionu. Biura sprawdziły się podczas konferencji klimatycznej, teraz startuje proces ich wynajmu.

Zobacz więcej

BLIŻEJ BALANSU: Marcin Herra, szef PL 2012+, obiecuje, że już w tym roku Stadion Narodowy będzie się samofinansował. W 2013 r. wynik finansowy jest o ponad 7 mln zł lepszy niż zakładane 21 mln zł straty. [FOT. WM]

— To najlepsze miejsce dla firm z branży rozrywkowej, sportowej czy eventowej. Biura są gotowe, wystarczy wstawić biurka i można pracować. Liczymy, że do końca roku uda się nam większość wynająć — mówi Elżbieta Lipska, odpowiedzialna za komercjalizację w PL 2012+.

Bez punktu odniesienia

Ile będzie kosztował wynajem? Spółka nie ujawnia. Jedyna wskazówka Elżbiety Lipskiej mówi, że cena metra to „gdzieś pomiędzy stawkami na Pradze a w centrum”. Czyli między 13 a 25 EUR. Docelowo przychody z najmu biur mają być wyższe niż 8,5 mln zł rocznie — kwoty wyliczonej przy stawce 17 EUR za 1 mkw.

— Najemcy będą płacić stawki powiększone o 7 proc. za utrzymanie części wspólnych oraz opłaty licznikowe. Nie powinni się obawiać dodatkowych kosztów tzw. service charge. Mamy dużo miejsc parkingowych, ich wynajem to około 40 EUR miesięcznie — zachęca Michał Prymas, prezes NCS Rozliczenia. Tego, ile będzie można zażądać za wynajem biur, nie wie nikt, bo nie ma się do czego porównać.

— Nie do Pragi, bo tu rynku biurowego prawie nie ma. Do zwykłego biurowca też nie, bo to stadion. Jego biura mają mało światła, wyposażenie niekoniecznie musi być standardowe. Przez hałas z płyty nie każda firma będzie tu chciała być. Ale potrafię sobie wyobrazić, że niepowtarzalny adres czy specjalny pakiet na wydarzenia może być dla niektórych zachęcający — mówi Konrad Heidinger, analityk rynku biurowego z CBRE.

Oferta dla VIP-a

W tegorocznym budżecie Stadionu Narodowego firma zakłada kilka milionów złotych przychodów z wynajmu lóż.

— Finalizujemy 15 umów z firmami z branży finansowej, konsultingowej czy energetycznej, które będą zajmowały loże do trzech lat. Już 5 marca mecz Polska-Szkocja, wtedy będzie można zobaczyć, które to firmy. Do długoterminowego wynajmu przeznaczonych jest około 30 lóż, pozostałe 35 lepiej wynajmujemy na poszczególne wydarzenia lub pakiety wydarzeń. To dobry, sprawdzony model maksymalizujący przychody — mówi Tomasz Zahorski, odpowiadający za partnerstwa korporacyjne w PL 2012+.

Na 2014 r. w budżecie nie ma też uwzględnionych przychodów ze sprzedaży praw do nazwy. Operator rozmawiał z 10 zainteresowanymi firmami, wybrał trzy i zawiesił negocjacje.

— Patrzymy na to, jak ewentualny sponsor chciałby promować stadion i własną markę. Nie chcemy, by po prostu powiesił swoje logo nad wejściem, chodzi o coś bardziej finezyjnego: żeby podał koc, jeśli gościowi jest na stadionie zimno, albo ciemne okulary, jeśli razi go słońce. Duże firmy już mają zatwierdzone budżety i strategie marketingowe. Dlatego lepiej się nie śpieszyć. Dla nas to będzie bardzo odpowiedzialna decyzja, ze względu na czas, na jaki umowa zostanie podpisana, i kwotę, jaka zasili nasz budżet — tłumaczy Tomasz Zahorski.

10 tys. mkw.Tyle powierzchnibiurowej na wynajem ma Stadion Narodowy.

150 tys. zł netto Tyle w cenniku kosztuje wynajęcie loży dla 12 osób na okres do końca roku. W cenie personel, consierge i 12 wydarzeń. W cenniku loża na Legii to 450 tys. zł rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu