Starcie gigantów w batalii o e-myto

Niemiecki T-Systems i austracki Strabag znów chcą powalczyć o kontrakt na pobór opłat drogowych. Proponują system zbliżony do belgijskiego.

Zagraniczne koncerny przygotowują się do startu w przetargu na system elektronicznego poboru opłat w Polsce. Obecnie jego dostawcą i operatorem jest austriacki Kapsch Telematic Services. Jego umowa kończy się w listopadzie 2018 r., więc resort infrastruktury zapowiedział, że jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na nowego zarządcę. Dotychczas za faworyta, który zastąpi Kapcha, uchodzili dostawcy systemu węgierskiego, ale lista uczestników konkursu może być znacznie dłuższa.

Do gry planują wrócić niemiecki T-Systems i austriacki Strabag. Rywalizowały z Kapschem już sześć lat temu, startując w polskim przetargu w konsorcjum o nazwie MyToll, do którego należał także Kulczyk Holding. Teraz T-Systems i Strabag mogłyby zaproponować np. system podobny do belgijskiego, którym zarządza firma Satellic. — Budujemy konsorcjum i jesteśmy gotowi do startu w polskim przetargu — zapewnia Patrycja Wrześniewska, która reprezentuje T-Systems.

Finansowe wsparcie

Patrycja Wrześniewska nie ujawnia, czy tym razem w konsorcjum także znajdzie się polski partner. Natomiast Kamil Potrzuski, dyrektor finansowy Satellica, twierdzi, że dla konsorcjum ważne jest pozyskanie do współpracy banków, które pomogą sfinansować przedsięwzięcie. Zwłaszcza, jeśli polski rząd zdecyduje się skorzystać z belgijskich wzorców. Tam władze regionów nie płaciły od razu firmie Satellic za budowę systemu, uzgodniły natomiast wynagrodzenie za jego dostawę i zarządzanie, które będzie wypłacane w transzach przez cały okres kontraktu. Opiewa on na 12 lat, z opcją przedłużenia na trzy lata. Całkowity koszt sięga około 1,5 mld euro. U nas 8-letni kontrakt Kapcha miał kosztować 4,9 mld zł, ale będzie tańszy, bo drogowa dyrekcja nie zbudowała na czas wielu odcinków dróg, które miały być objęte mytem i zrezygnowała z rozbudowy systemu dla aut osobowych. Belgijski system działa w technologii satelitarnej, a polski w radiowej. Resort infrastruktury bierze jednak pod uwagę zmian ę modelu. Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury, zapewnia, że inwestycje w dotychczasowy system nie pójdą na marne, bo zbudowana już infrastruktura będzie wykorzystana. Podobnie twierdzą Satellic i T-Systems. Thomas Pferr, prezes Satellica, informuje, że w belgijskim systemie kierowcy ciężarówek mają urządzenia OBU komunikujące się z satelitą, który pomaga w ich lokalizacji. Urządzenia są przypisane do auta i naliczają stawkę na podstawie danych o jego masie, klasie emisji spalin itp. Na bramownicach, podobnych do ustawionych w Polsce, znajdują się kamery służące do kontroli pojazdów. Po części nadal mogłyby więc być używane. Trzeba natomiastwymienić OBU w polskich ciężarówkach.

Satelita w mieście

Kamil Potrzuski podkreśla jednak, że zmiana technologii w Polsce ma sens tylko wtedy, kiedy kontrakt będzie podpisany na długi czas i docelowo obejmie szeroką sieć dróg, autostrad, ekspresówek i miejskich ulic.

— Nasz system obejmuje wszystkie drogi publiczne w Belgii, w sumie około 150 tys. km. Opłaty są pobierane na 6 tys. km. Zgodnie z umową w trzy miesiące od przekazania nam decyzji musimy wprowadzić odpłatny przejazd na dowolnym odcinku. W praktyce możemy to zrobić z dnia na dzień. Najwyższe stawki dotyczą autostrad, ale na przykład w miastach pobierane są także opłaty za drogi lokalne. Pomaga to zmniejszyć korki i ograniczyć wjazd ciężarówek — informuje Thomas Pferr.

W Polsce budowa jednego systemu wydaje się mało prawdopodobna, bo resort infrastruktury wraz z drogową dyrekcją przygotowują przetarg na e-myto, natomiast resort finansów na satelitarny monitoring ciężarówek wożących towary akcyzowe. Celem jest uszczelnienie systemu podatkowego.

— Zaciekawił nas ten pomysł, czekamy na szczegółowe informacje dotyczące przetargu Ministerstwa Finansów — mówi Patrycja Wrześniewska. Jej zdaniem bardziej efektywne byłoby jednak podpisanie kontraktu na system pozwalający zarówno pobierać myto, jak i analizować nieprawidłowości podatkowe. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Starcie gigantów w batalii o e-myto