Startuje przetarg na e-myto

Drogowa dyrekcja wkrótce ruszy z postępowaniem na elektroniczny system poboru opłat. Dotyczy ciężarówek i aut osobowych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych (GDDKiA) dziś lub jutro może opublikować ogłoszenie dotyczące poszukiwania operatora systemu poboru opłat.

— Dokumenty zostały już przesłanie do unijnego biuletynu i po opublikowaniu ich w nim albo po 48 godzinach od przesłania dyrekcja może ogłosić przetarg — mówi osoba znająca kulisy postępowania.

Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA, nie chce na razie mówić o planowanym harmonogramie działań. Z informacji „PB” wynika, że przetarg będzie dwustopniowy.

Po prekwalifikacji zostanie wybrana grupa dostawców, którzy złożą oferty. Następnie GDDKiA przeprowadzi z nimi dialog konkurencyjny. Zwycięzca wdroży system, który pozwoli pobierać opłaty zarówno od kierowców aut osobowych, jak i ciężarowych. W branży panuje przekonanie, że walka o kontrakt rozegra się między firmami, które działają w systemie węgierskim, oraz Strabag i T-Systems, których spółka zarządza systemem belgijskim.

Dla obecnych władz zaletą węgierskiego systemu jest to, że zarządza nim narodowy operator. Koszty administracji są niemałe, ale zbiera on wiele danych o użytkownikach,a rządowe służby mają do nich bezpośredni dostęp. Zastrzeżenia budzi natomiast to, że użytkownicy muszą podpisywać umowy z węgierskim operatorem, więc kierowcy podróżujący z innych krajów będą musieli mieć pośrednika, który pomoże im zalegalizować wjazd do Węgier. Bruksela zakłada natomiast, że przewoźnicy europejscy będą z jednym urządzeniem naliczającym opłaty wozić towary do wielu państw europejskich. Polscy urzędnicy boją się, że system węgierski nie zagwarantuje takiej interoperacyjności.

Zwycięzca wdroży system, który pozwoli pobierać opłaty zarówno od kierowców aut osobowych, jak i ciężarowych.

Zaletą modelu belgijskiego jest natomiast to, że można nim objąć wszystkie drogi, nawet miejskie i koncesyjne. W Belgii na przykład system obejmuje 150 tys. km dróg, ale opłaty pobierane są na 6 tys. km. Kiedy jednak zarządca któregoś z odcinków decyduje się objąć go elektronicznym mytem, operator jest w stanie uruchomić je niemal od ręki. Obecnie systemem e-opłat w Polsce zarządza Kapsch. Jego umowa kończy się w listopadzie 2018 r. i wówczas może pojawić się nowy partner.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Startuje przetarg na e-myto