Start-upy ponownie zagościły w Pałacu Prezydenckim

aktualizacja: 14-03-2017, 16:15

Po raz drugi prezydent RP zaprosił przedstawicieli 10 firm. Wręczył im paszporty, stanowiące zaproszenie do udziału w misjach gospodarczych.

Dlaczego warto w Polsce budować system start-upów? 

Wyróżnione przez prezydenta:
Zobacz więcej

Wyróżnione przez prezydenta:

Podczas drugiej edycji akcji  „Start-upy w Pałacu” zaprezentowanych zostało dziesięć najciekawszych innowacyjnych projektów biznesowych. Krzysztof Sitkowski KPRP

- W Dolinie Krzemowej, która wydała na świat Intela, Google’a, Facebooka, jeden start-up przypada statystycznie na 500 mieszkańców. W Polsce – 1 na 15 tys. Dlaczego w Tel Awiwie, Londynie czy Berlinie opłaca się od zera budować innowacyjne firmy technologiczne, a w Polsce to wciąż rzadki pomysł na karierę? Start-upy rodzą się tam gdzie jest popyt na innowację, gdzie są korporacje, które inwestują w ich pomysły – zaznaczyła Julia Krysztofiak-Szopa, prezes fundacji Startup Poland, współorganizującej razem z Kancelarią Prezydenta RP drugą edycję wydarzenia Startupy w Pałacu. 

Celem projektu jest promocja młodych technologicznych firm. Inicjatywa ma również zachęcać duże przedsiębiorstwa do rozpoczęcia współpracy z krajowymi start-upami i testowania ich produktów. 

Do tegorocznej edycji programu zaproszono dziesięć firm. Od Prezydenta RP otrzymały one paszporty – „karty udziału” w organizowanych przez administrację publiczną misjach gospodarczych.

- Często słyszę, że start-upy to tylko drobna część gospodarki, liczą się wielkie firmy. Proszę pamiętać o jednym, innowacyjna gospodarka musi się w jakiś sposób rozwijać. Nie tylko wielkie centra badawczo-rozwojowe, ale także młodzi ludzie mają na ten rozwój wpływ – zaznaczył Andrzej Duda, prezydent RP. 

Dodał, że z inwestowaniemw start-upy wiąże się duże ryzyko. I tylko jedna na dziesięć nowych firm technologicznych odnosi sukces na rynku. Ale to właśnie one decydują o zwiększaniu poziomu innowacyjności naszej gospodarki. 

Część z prezentujących się w Pałacu Prezydenckim spółek zostanie zaproszona również do udziału w targach Hannover Messe, których Polska w tym roku jest oficjalnym partnerem.

- Wydaje się, że jesteśmy w przededniu wybuchu sukcesów polskich start-upów – dodał Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju i finansów. 

A czym polskie firmy mogą pochwalić się przed światem? W pałacu zagościła firma Quotiss, która stworzyła narzędzie do zarządzania cenami frachtu morskiego, które wykorzystuje autorski algorytm. Wyzwaniem jest dla niej również transport kolejowy i lotniczy. 

W Polsce rozwija się też HussarTech. Spółka pracuje nad hybrydowym materiałem o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i antywirusowych. Inny innowator – XTPL i jej wynalazek: ultracienkie linie przewodzące prąd. 

- Na rynek chcemy dostarczyć pełne rozwiązanie – technologię, drukarkę do produkcji linii (na początku w wersji laboratoryjnej) oraz specjalny tusz. Nasze rozwiązanie zwiększa wydajność systemów fotowoltaicznych – zapewnia Sebastian Młodziński, współzałożyciel XTPL. 

Spółka zapowiedziała przy okazji, że za kilka miesięcy zadebiutuje na giełdzie. 

W Pałacu zaprezentowane zostało również rozwiązanie firmy Sense, które pomaga w utrzymaniu budynków wielkopowierzchniowych. Stworzony przez start-up system automatycznie informuje o niebezpieczeństwach, np. przeciążeniu konstrukcji zalegającą na dachu pokrywą śniegową. 

W wybranej przez organizowatorów dziesiątce znalazły się również Billon (start-up zmienia standard obrotu cyfrową gotówką i wprowadza do użytku e-pieniądz), Blebox (tworzy rozwiązania oparte na internecie rzeczy, m.in. sterowane przy pomocy smartfona systemy oświetlenia, ogrzewania, drzwi czy bramy wjazdowe) oraz VersaBox (produkuje autonomiczne roboty mobilne).

- Okazuje się, że 15 proc. rozwiązań robotycznych - profesjonalnych i personalnych - tworzonych jest przez start-upy, głównie w Stanach Zjednoczonych – wylicza Jakub Michalski z VersaBox.

Ostatnie z wyróżnionej dziesiątki to: Autenti (platforma do autoryzacji dokumentów i zawierania umów przez internet), Abyss Glass (produkcja interaktywnych luster, głównie dla branży reklamowej) oraz 2040.io (twórca inteligentnego asystenta Edwarda, który z wykorzystaniem sztucznej inteligencji wspiera proces sprzedaży i pomaga w organizacji pracy). 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu