Stena Line zaoferuje nowe promy

Cezary Pytlos
opublikowano: 2002-01-16 00:00

Stena Line wprowadzi na polską linię z Gdyni do Karlskrony dwa nowe promy — Stena Traveller oraz Stena Baltica, które zastąpią Stenę Europe. W tym roku szwedzki armator chce zwiększyć przewóz aut ciężarowych z 19,4 do 33 tys. pojazdów.

Szwedzki przewoźnik Stena Line zamierza wprowadzić na polską linię dwie nowe jednostki. Pierwszy z promów — Stena Traveller —wejdzie na linię Gdynia-Karlskrona w styczniu 2002 r. W marcu w miejsce Stena Europe zostanie wprowadzony zostanie drugi prom — Stena Baltica.

Stena Traveller to jednostka typu RoPax (przewożąca fracht, samochody osobowe oraz pasażerów), która pływała dotychczas na linii TT-Line z Trelleborga do Rostocka. Prom może przewieźć 250 pasażerów, ale jego głównym zadaniem jest przewóz samochodów ciężarowych. Jednorazowo może zabrać 72 pojazdy. Gdy Stena Traveller wejdzie na linię Gdynia-Karlskrona, opuści ją Stena Europe.

— Stena Traveller będzie pływać pod szwedzką banderą i ze szwedzką załogą — mówi Hakon Dahlquist, szef linii Gdynia-Karlskrona w koncernie Stena Line.

Polska załoga pływająca na Stena Europe pozostanie w firmie, ale nie będzie pływać do momentu wprowadzenia w marcu kolejnego promu.

Jednostka pływa obecnie między Wielką Brytanią a Irlandią na linii Koningin-Beatrix. Posiada 547 kabin (1300 łóżek) i może zabrać 52 samochody ciężarowe lub 430 samochodów osobowych.

Nowe jednostki podwoją częstotliwość rejsów i trzykrotnie zwiększą pojemność ładunkową.

— Nasz potencjał w przewozach samochodów ciężarowych zwiększy się do 60-70 tys. jednostek rocznie — mówi Ryszard Bogdan, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Za zwiększonym potencjałem idą plany podboju rynku.

— Planujemy, że do 2005 r. nasze przewozy samochodów ciężarowych zwiększą się do 50 tys. pojazdów, zaś pasażerów do 360 tys. osób — mówi Ryszard Bogdan.

W 2001 r. Stena Line Polska przewiozła 19,4 tys. pojazdów i 300,3 tys. pasażerów.