Stolica: będzie centrum zarządzania ruchem

Adam Brzozowski
opublikowano: 2001-04-30 00:00

Stolica: będzie centrum zarządzania ruchem

Władze miasta planują zakup dwóch systemów informatyczno-logistycznych wspomagających zarządzanie ruchem ulicznym i komunikacją autobusową stolicy. Obecnie przygotowywana jest specyfikacja drugiego etapu przetargu na centrum zarządzania ruchem (Cezar) oraz założenia przetargu na system zarządzania autobusami.

Do pierwszego etapu przetargu na wykonanie dla Warszawy systemu centrum zarządzania ruchem, zorganizowanego przez Zarząd Dróg Miejskich, stanęło dziewięć firm. Komisja przetargowa przekazała już zarządowi miasta pierwsze wnioski wskazując oferentów, którzy jej zdaniem powinni zostać zakwalifikowani do drugiego etapu konkursu. Janusz Gallas, inżynier ruchu miasta Warszawy, nie ujawnia, jakie przedsiębiorstwa zgłosiły się do przetargu. Wiadomo jedynie, że wśród kandydujących przeważają firmy zagraniczne, które mają już doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu podobnych systemów w Europie.

— O wyborze wykonawcy decydować będzie cena zawarta w ofercie oraz wartość techniczna zgłoszonego projektu — podkreśla Janusz Gallas z ZDM.

Na zakup Cezara w planie budżetu Warszawy na 2001 rok przewidziana jest kwota 12 mln zł.

50 skrzyżowań

Dzięki sieci czujników z całego miasta do centrali Zarządu Dróg Miejskich będą napływały sygnały o natężeniu ruchu, powstających korkach i kolizjach. Cezar umożliwi bieżące reagowanie na zaistniałą sytuację. Główny pion systemu będzie zarządzał sygnalizacją świetlną, dostosowując jej pracę do zmieniającego się natężenia ruchu. Przy użyciu znaków zmienno-wskazaniowych dyspozytor będzie mógł ostrzegać kierowców przed zatorami i kierować pojazdy na mniej zatłoczone trasy. Podsystem łączności pomiędzy 50 skrzyżowaniami stolicy, znakami zmienno-wskazaniowymi i centrum zarządzania, będzie najdroższym elementem Cezara.

— Zakładamy, że jednym z narzędzi reagowania na uciążliwe warunki na drogach będzie podsystem informowania kierowców o korkach. Mogą do tego posłużyć odbiorniki radiowe z systemem RDS, umożliwiającym wyświetlenie wiadomości o trasach objazdu zakorkowanych ulic. Planujemy także stworzenie systemu informacji o wolnych miejscach parkingowych w Warszawie. Z naszych badań wynika, że 30 proc. ruchu ulicznego w centrum stolicy jest wynikiem poszukiwania miejsc postojowych — wyjaśnia Janusz Gallas z ZDM.

Ze środków własnych

Wybrana w drugim etapie przetargu technologia (specyfikacja tego etapu będzie niebawem ogłoszona) zostanie najpierw przetestowana na Mokotowie. ZDM chce, aby prace nad stworzeniem Cezara rozpoczęły się we wrześniu 2001 roku.

Rozmowy z EBOiR nie przyniosły pozytywnych rezultatów. Cezar zostanie więc sfinansowane ze środków własnych miasta, uwzględnionych w wieloletnim planie inwestycyjnym stolicy.

Okiem eksperta

W 1975 r. po raz pierwszy podjęto próbę wdrożenia w stolicy hiszpańskiego systemu zarządzania ruchem. Była to próba nieudana. Przetarg na utworzenie CZR to kolejna próba usprawnienia systemu komunikacyjnego stolicy. Korzyści jakie można uzyskać po wprowadzenia systemów tego typu, wynikają ze zmniejszenia emisji spalin, skrócenia czasu przejazdu, oszczędności paliwa itp. Szacujemy, że mogą one osiągnąć od 10 do 15 procent.

Systemy zarządzania autobusami wdrożono w większości dużych miast Europy. W Berlinie organizuje Alcatel, w Rzymie — Marconi, a w Atenach Siemens. Systemy wspomagające zarządzanie autobusami komunikacji miejskiej są zwykle częścią składową systemów głównych. Tak będzie również w przypadku Cezara i zarządzania autobusami warszawskimi.

Józef Suda

adiunkt w Zakładzie Sterowania Ruchem Drogowym na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej, doradca dyrektora MZA