Strategiczny partner wymusi zmianę zasad

Małgorzata Birnbaum
opublikowano: 1999-06-08 00:00

Strategiczny partner wymusi zmianę zasad

Krajowy przewoźnik zreformuje LOT Voyager

NIE DO POZNANIA: Mamy nadzieję, że od przyszłego roku zaczniemy zmieniać program LOT Voyager. Chcemy poszerzyć możliwość zbierania mil nie tylko przy kupnie biletu, rezerwacji hotelowej czy wynajmie samochodu, ale na przykład podczas tankowania w wybranej sieci stacji benzynowych. Nagrodą będzie nie tylko bezpłatny bilet, ale na przykład posiłek w wybranej sieci restauracji. Zamierzamy też zmienić przepisy, które regulują naliczanie mil — zapowiada Hanna Romaniuk, dyrektor biura obsługi klienta LOT.

Coraz więcej linii lotniczych tworzy alianse, które umacniają pozycję przewoźnika. LOT dopiero przymierza się do dołączenia do jakiejś grupy, co między innymi poszerzy ofertę dla uczestników programu LOT Voyager.

Alianse gwarantują silniejszą pozycję na rynku. Linia, która jest w grupie, ma automatycznie więcej połączeń na świecie i dostęp do wspólnych poczekalni.

Dla zbieraczy mil

Także w przypadku programów dla często latających alianse linii lotniczych są korzystne dla pasażerów. Członkowie grup zawierają umowy, dzięki którym podróżowanie samolotem któregokolwiek ze sprzymierzeńców pozwala na gromadzenie mil w jednym programie. W tym wypadku, nawet jeśli pasażer poleci inną linią w miejsce, gdzie ulubiony przewoźnik nie lata, to i tak pośrednio z nim pozostanie, bo będzie zbierał mile do programu frequent flyer „swojej” linii. Poszerza się również oferta przy wyborze biletów promocyjnych.

— Dzięki temu, że jesteśmy w Star Alliance, nasi pasażerowie mają większy wybór, jeśli chodzi o trasy, na których mogą wykorzystać bezpłatne loty — wraz z partnerami latamy do portów na całym świecie — mówi Joanna Smolarska z Lufthansy.

Wspólne interesy

Przyszłość mają duże alianse lub ewentualnie przewoźnicy wypełniający nisze. Niestety, LOT nie należy jeszcze do żadnej grupy lotniczej, ani nie wypełnia żadnej niszy. Na naszym rynku świetnie mają się wszystkie linie zagraniczne, na przykład Lufthansa, która oferuje tygodniowo 103 przeloty na trasach między Polską a Niemcami.

— Powstanie aliansów poprzedzają długotrwałe negocjacje, a często też wcześniejsza współpraca — twierdzi Joanna Smolarska.

Minister skarbu państwa zapewnia, że prywatyzacja LOT-u, w wyniku której nabywca pakietu akcji zostanie partnerem strategicznym krajowych linii, będzie przeprowadzona do końca tego roku.

— Wówczas uczestnik programu LOT Voyager będzie mógł zbierać mile latając również rejsami partnera strategicznego — zapowiada Hanna Romaniuk, dyrektor biura obsługi klienta LOT.

Zakupem akcji PLL LOT interesuje się kilku przewoźników, ale nieoficjalnie mówi się, że poważnym kandydatem jest linia British Airways.