Strefy czystego transportu to mrzonka

opublikowano: 22-09-2021, 20:00

Polskie miasta chcą zmian w ustawie o elektromobilności. Obecne regulacje praktycznie uniemożliwiają im tworzenie stref czystego transportu.

Unia Metropolii Polskich (UMP) wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) i samorządami podpisała deklarację na rzecz rozwoju stref czystego transportu w celu ułatwienia tworzenia tzw. obszarów niskoemisyjnych.

– Od naszych działań zależy jakość życia mieszkańców miast. Najważniejsze jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu. Najprostszą drogą do celu tego są strefy czystego transportu. Aby samorządy mogły je skutecznie tworzyć, przepisy ustawowe muszą zostać zmienione. Samorządy muszą mieć możliwość dostosowania zasad działania stref do miejscowych uwarunkowań gospodarczych i społecznych – mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi reprezentujący Unię Metropolii Polskich w pracach nad deklaracją i postulatami.

Biała plama

Deklaracja ma stworzyć grunt pod budowę czystych i przyjaznych dla mieszkańców terenów. W formule konsultacji UMP, PSPA i przedstawiciele samorządów opracowali propozycje najważniejszych zmian przepisów Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, aby możliwe było tworzenie stref efektywnych i – co jest niezmiernie ważne – społecznie akceptowalnych.

– PSPA i samorządy łączą siły, by ograniczyć zanieczyszczenia i hałas w polskich miastach. Strefy są skutecznym narzędziem do tego celu, co udowadniają liczne przykłady zagraniczne. W Europie działa już ponad 250 takich obszarów. Polska pozostaje w tym zakresie białą plamą na mapie Starego Kontynentu. Uwzględnienie postulatów wypracowanych przez koalicję zdecydowanie przyspieszy wdrażanie czystych stref w miastach – podkreśla Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Koalicja domaga się możliwości tworzenia stref w mniejszych gminach. W tym celu należy z ustawy o elektromobilności wykreślić zapis, że strefy mogą być tworzone jedynie w stutysięcznych miastach. Ustawodawca powinien także zezwolić na poruszanie się w strefie pojazdów konwencjonalnych spełniających normy emisji, zakładając progresywność stref i ich stopniowe zamykanie na pojazdy spalinowe.

Martwy przepis:
Martwy przepis:
Polskie miasta chcą tworzyć strefy czystego transportu, ale przepisy wypaczają tę ideę. Dlatego chociaż regulacje pozwalające na wyznaczenie stref obowiązują od trzech lat, żadne miasto nie zdecydowało się ich wyznaczyć.

Samorządowa decyzyjność

Miasta powinny mieć także możliwość tworzenia kilku stref z różnymi kryteriami uwzględniającymi uwarunkowania lokalne, a także „stref w strefie”, czyli miejsc z zaostrzonymi wymaganiami.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– O ile ustalenie maksymalnych stawek opłat za wjazd do strefy pojazdu niespełniającego wymagań należy pozostawić ustawodawcy, o tyle całość zasad dopuszczania do strefy takich pojazdów powinien określić samorząd terytorialny. Ustawowa regulacja powinna też zostać uzupełniona przepisami gwarantującymi, że utworzenie stref będzie się odbywało w trybie zapewniającym udział mieszkańców obszaru, na którym strefa ma powstać – mówi Maciej Mazur.

GUS podaje, że w latach 2010-19 przybyło w Polsce 9 mln pojazdów: w 2010 r. było ich 23 mln, a w 2019 już prawie 32 mln. Wzrost wynosi niemal 40 proc.

22 sierpnia 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a wraz z nimi możliwość wyznaczenia w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców stref czystego transportu. Tymczasem do dziś w Polsce nie ma ani jednej takiej strefy. Głównie dlatego, że regulacje prawne nie pozwalają skutecznie ich wyznaczyć. Z jednej strony są zbyt surowe, bo dopuszczają do poruszania się po strefie (bez ograniczeń) wyłącznie auta zeroemisyjne. Z drugiej, wyłączają z tego pojazdy mieszkańców strefy.

W lutym 2021 r. Komisja Europejska wezwała Polskę do spełnienia wymagań zawartych w dyrektywie w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Wskazano w niej m.in., że w aglomeracjach: górnośląskiej, krakowskiej, warszawskiej i wrocławskiej poziom dwutlenku azotu pochodzącego z transportu samochodowego został wielokrotnie przekroczony. Jednocześnie w lipcu 2021 r. Ministerstwo Klimatu ogłosiło, że po roku prac wycofuje się z planowanej nowelizacji ustawy o elektromobilności i przepisów o strefach czystego transportu .

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane