Studentom brakuje odrobiny doświadczenia

Markiewicz Tadeusz
opublikowano: 1999-02-26 00:00

Studentom brakuje

odrobiny doświadczenia

Żacy kuszą pracodawców deklaracjami pracowitości i kreatywności

MNIEJ POCHOPNIE: W porównaniu z ubiegłoroczną edycją studenci wykazują dużo mniejsze zainteresowanie podjęciem pracy w konkretnej firmie. Być może coraz uważniej podchodzą do kwestii wyboru swego pracodawcy — mówi Sebastian Stolorz, koordynator badań Pracodawca Roku. fot. M. Pstrągowska

Z badań Pracodawca Roku przeprowadzonych przez AIESEC Polska wynika, że z roku na rok studenci są lepiej przygotowani do podjęcia pracy zawodowej. Lepiej znają języki, potrafią używać komputera i coraz sprawniej posługują się Internetem. Ich piętą achillesową jest tak cenione przez pracodawców doświadczenie zawodowe.

Warto zaznaczyć, że wzrósł odsetek studentów, którzy deklarują, że co najmniej słabo posługują się językiem obcym. W przypadku angielskiego w ten sposób odpowiedziało 95 proc. ankietowanych. Drugim pod względem znajomości — okazał się niemiecki. Liczba studentów, którzy posługują się rosyjskim jako tako, pozostaje na takim samym poziomie, co w roku ubiegłym. Coraz większą karierę robią języki romańskie, a zwłaszcza francuski.

— Dwa lata temu co najmniej słabą jego znajomość deklarowało 17 proc. ankietowanych, w tym roku 35 proc. Popularność i znajomość tego języka dość szybko wzrosła dwukrotnie — mówi Sebastian Stolorz, koordynator badań Pracodawca Roku.

Więcej surfują

Według badań, w znaczący sposób wzrósł deklarowany poziom obsługi komputerów. Około 90 proc. ankietowanych twierdzi, że co najmniej w słabym stopniu posługuje się arkuszem kalkulacyjnym i edytorem tekstów. W tej grupie 75 proc. studentów uznało, że dobrze zna te programy. Trochę gorzej jest w przypadku baz danych i programów graficznych.

— Około 70 proc. ankietowanych uważa, że posługuje się nimi co najmniej słabo. Jednak już prawie połowa tej grupy deklaruje, że poznała je dobrze — tłumaczy Sebastian Stolorz.

Rośnie też umiejętność posługiwania się Internetem. W 1996 roku 32 proc. ankietowanych twierdziło, że takie usługi jak poczta elektroniczna czy strony www są im jako tako znane. Rok później ta grupa urosła do 60 proc. Z tegorocznych badań wynika, że z tymi narzędziami zetknęło się 75 proc. ankietowanych.

Deklaracja pracowitości

Niestety, polscy studenci nadal nie mają dużego doświadczenia zawodowego. Na stałe jest zatrudnionych 20 proc. ankietowanych. Jeśli już studenci podejmują się jakiejś pracy, to dominuje praca tymczasowa. Sebastian Stolorz zwraca też uwagę, że wzrasta odsetek osób, które nie zagościły w żadnej firmie. Co ciekawe, około 60 proc. ankietowanych uznało, że brak doświadczenia zawodowego negatywnie wpłynie na ich obraz w oczach pracodawcy. Jednocześnie studenci zaznaczyli, że z drugiej strony ich najpoważniejszymi atutami są pracowitość i kreatywność.

O METODYCE BADAŃ

W 1996 roku przystąpiło do badania 2300 osób, w 1997 — 2570, a w 1998 — 3651. Ankietowano studentów trzeciego i czwartego roku studiów magisterskich oraz trzeciego licencjackich. Około 44 proc. z nich uczyło się na kierunkach związanych z zarządzaniem i marketingiem. Badania przeprowadzono w listopadzie ubiegłego roku w 45 uczelniach (w 1997 roku w 38).

Tadeusz Markiewicz