Studiów przybędzie, transakcji ubędzie

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2022-01-02 20:00

Na GPW przybędzie spółek z branży gier. Konsolidacja lekko przyhamuje, ale polskie studia nadal będą szukać celów do przejęcia. Gry będą debiutować jedna za drugą.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile premier gier na 2022 r. zapowiedziały polskie studia
  • dlaczego w przyszłym roku przybędzie firm growych na warszawskiej giełdzie
  • czy polskie studia będą obiektami przejęć zagranicznych graczy

Warszawski parkiet jest światowym liderem pod względem liczby spółek growych. Notowanych jest już 75, a ich łączna kapitalizacja to blisko 34 mld zł. W 2021 r. liczba firm na głównym parkiecie wzrosła o trzy - do 19, a na NewConnect przybyło 19 spółek i jest ich tam obecnie 56.

Kolejka na parkiet

Choć ostatnie debiuty spółek growych były nieudane, bo akcje deweloperów - np. Render Cube’a, Asmodevu i Iron Wolf Studia - notowały dwucyfrowy spadek, wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku producentów gier na parkiecie warszawskiej giełdy jeszcze przybędzie. Wynika to z faktu, że pokaźna liczba spółek przeprowadziła oferty i złożyła akcjonariuszom obietnicę wejścia na giełdę. Większość deklaruje, że słowa dotrzyma, a pojawiają się też nowe firmy, które - nie zważając na koniunkturę - zapowiadają debiut na GPW. W tym gronie jest m.in. Event Horison, który myśli od razu o głównym parkiecie.

Zatrzęsienie tytułów

Na przyszły rok polskie studia zapowiedziały premiery blisko 200 tytułów. Jedna z największych i najbardziej wyczekiwanych gier to „Dying Light 2” wrocławskiego Techlandu, której premiera zaplanowana jest na 4 lutego. Wrocławski deweloper nie wyklucza debiutu na giełdzie po wprowadzeniu na rynek największej produkcji.

Premierą wyczekiwaną przez giełdowych graczy jest „Cyberpunk” w wersji na konsole nowej generacji. Pierwotnie tytuł miał się ukazać pod koniec 2021 r., a nowy termin to drugi kwartal. Część inwestorów liczy, ze nowa odsłona gry, która będzie na nowo oceniona przez graczy i krytyków, zostanie dobrze przyjęta, co poprawi nastawienie do największej polskiej spółki growej i całej branży. W drugim kwartale w wersji na nowe konsole CD Projekt ma wydać „Wiedźmina 3”.

W przyszłym roku pojawią się tytuły, które dla giełdowych firm będą realizacją wcześniejszych zapowiedzi i potwierdzaniem umiejętności studiów. Dotyczy to na pewno „Niezwyciężonego”, czyli pierwszej gry studia Starward Industries, które przy debiucie na NewConnect dostało duży kredy zaufania od inwestorów.

Akcjonariusze będą się też uważnie przyglądali premierom gier: „Occupy Mars” (Pyramid Games), „Serial Cleaners” (Draw Distance), „Model Buildier” (Moonlit) i „Uragun” (Kool2Play).

Konsolidacja zwolni…

Rok 2021 był bezprecedensowy dla branży gier pod względem liczby transakcji fuzji i przejęć. Firma inwestycyjna Drake Star Partners szacuje, że tylko do końca trzeciego kwartału zrealizowano lub zapowiedziano 844 transakcje, czyli ponaddwukrotnie więcej niż w całym 2020 r. Łączna wartość transakcji w pierwszych trzech kwartałach roku wyniosła 71 mld USD.

Najwięksi przejmujący na globalnym rynku to Embracer Group i Tencent. Obie firmy zrealizowały po kilkanaście transakcji.

W ocenie specjalistów w przyszłym roku fala konsolidacji nieco opadnie.

- Zeszły rok był rekordowy i wyniku raczej nie uda się powtórzyć. Taka liczba transakcji na świecie jest nie do utrzymania – ocenia Paweł Sugalski, zarządzający Rockbridge TFI.

Duży kapitał w ostatnich miesiącach omijał polska rynek. Wyjątki to wejście Tencenta do akcjonariatu Bloobera i zakup Flying Wild Hog przez Koch Media z grupy Embracera. Bez pozyskania inwestora proces przeglądu opcji strategicznych zakończył Ten Square Games. Przegląd w sierpniu rozpoczął i do tej pory nie zakończył CI Games.

W przyszłym roku zagraniczny kapitał prawdopodobnie także nie dopisze na krajowym rynku.

- W Polsce nie ma zbyt wielu kandydatów do przejmowania. Kto miał być przejęty, ten już został. Zagraniczni przejmujący są zainteresowani dużymi firmami, a takich jest u nas niewiele – uważa Maciej Miąsik, wiceprezes Movie Games.

Aktywny przejmujący
Aktywny przejmujący
PCF Group, na czele której stoi Sebastian Wojciechowski, w 2021 r. kupiła studia w USA, Kanadzie i większościowy pakiet w polskim Incuvo. Na kontach ma nadal blisko 150 mln zł i generuje pozytywny cash flow, więc nie zabraknie jej pieniędzy na kolejne planowane zakupy.
Tomasz Pikula

…ale Polacy aktywni

Polskie spółka rzadko są celem, ale coraz częściej pojawiają się w gronie kupujących. Na krajowego lidera akwizycji wyrasta PCF Group, która w 2021 r. kupiła studia w USA i Kanadzie oraz większościowy pakiet notowanego na NewConnect Incuvo.

Zakupów w USA i Kanadzie dokonał także CD Projekt, a Ten Square Games stało się właścicielem włoskiego studia Rortos.

PCF Group aktywnie przygląda się rynkowi, prowadzi rozmowy i zapowiada kolejne transakcje. Przejęcia rozważają też CD Projekt i Ten Square Games.

Rozmowy z licznymi potencjalnymi nabytkami prowadzi 11 bit studios. W jednym przypadku są na końcowym etapie, więc wkrótce można się spodziewać ogłoszenia transakcji.