Super Krówka chce słodkiej rewolucji

Ekologiczne, wegańskie, bezglutenowe i ze zdrowszymi składnikami. Takie mają być słodycze. Nie niszowe, lecz masowe

Ekologiczne i zdrowe słodycze to nie oksymoron — uważa Iwona Kasica, której krówki i słodkie kremy debiutują na półkach kolejnych detalistów. Są już w Rossmannie, czyli największej sieci drogerii, i spożywczym Netto, a lada moment pojawią się w Piotrze i Pawle, Auchanie i Carrefourze. Z poprzednim biznesem twórczyni Me Gusto, do której należy Super Krówka, weszła m.in. do Asdy w Wielkiej Brytanii, należącej do handlowego supergiganta — amerykańskiego Walmarta. Wówczas nie była to jednak żywność, ale zapachy do pomieszczeń i samochodów, m.in. pod marką Pachnąca Szafa. Produkującą je spółkę Nowe Iwona Kasica sprzedała w 2015 r., a sama zaczęła jeździć po świecie i szukać surowców na zdrowe słodycze.

BIZNES ZA BIZNESEM: Iwona Kasica, twórczyni Super Krówki, zaczynała od stworzenia sieci sześciu drogerii Taberna Saponaria, m.in. z ręcznie robionymi naturalnymi kosmetykami. W 2007 r. je sprzedała i zbudowała firmę Nowe, producenta zapachów do pomieszczeń. Po jego sprzedaży przyszedł czas na branżę spożywczą.
Zobacz więcej

BIZNES ZA BIZNESEM: Iwona Kasica, twórczyni Super Krówki, zaczynała od stworzenia sieci sześciu drogerii Taberna Saponaria, m.in. z ręcznie robionymi naturalnymi kosmetykami. W 2007 r. je sprzedała i zbudowała firmę Nowe, producenta zapachów do pomieszczeń. Po jego sprzedaży przyszedł czas na branżę spożywczą. Fot. Marek Wiśniewski

Podaż mniejsza niż popyt

Start-up Me Gusto ma niebagatelny kapitał zakładowy przekraczający 12 mln zł. Do debiutu w sklepach szykował się już jesienią ubiegłego roku. Ostatecznie trafił na półki w maju tego roku.

— Przedłużyło nam się dopracowanie składu i znalezienie odpowiednich surowców. Problemem wielu zdrowszych zamienników jest smak, który zniechęca młodych konsumentów. My nie chcieliśmy powtarzać tego błędu. Dziś odpowiednio dobrane surowce ściągamy z całego świata — Indonezji, Sri Lanki, ale też Włoch i Polski. Polacy wyspecjalizowali się m.in. w produkcji liofilizowanych owoców — mówi Iwona Kasica.

Składniki są ekologiczne, wegańskie, bezglutenowe, a np. zamiast cukru białego używany jest kokosowy.

— Poszukujemy kolejnych surowców, żeby móc wejść do innych kategorii słodyczy. Potencjał jest ogromny, podaż jest dziś mniejsza niż popyt. Zaczęliśmy od krówek, bo każdy je lubi i są bardzo tradycyjnym polskim produktem — tłumaczy założycielka Me Gusto.

Psucie rynku

Na krówki Polacy wydają rocznie około 60-70 mln zł. Jacek Drawz, prezes Polskiej Krówki Bis, ocenia, że Me Gusto buduje na tym rynku zupełnie nową niszę.

— Krówki z biocertyfikatami są dostępne w Polsce, ale mają ten sam skład co tradycyjne,tyle że są produkowane z surowców ekologicznych. Tymczasem krówki Me Gusto mają zupełnie inne składniki, zamienniki tradycyjnych, a ponadto dostępne są w skali masowej. Poszerzają grupę odbiorców krówek o wegan, osoby na diecie bezglutenowej i te, które gonią za modą na takie diety — mówi Jacek Drawz. Z roku na rok jemy w Polsce coraz więcej krówek i produktów „krówkopodobnych”.

— Ostra walka cenowa odbywa się kosztem jakości. Części dostępnych obecnie produktów nie nazwałbym nawet krówkami. W ten sposób sami psujemy rynek i zniechęcamy konsumentów. Kupią produkt, bo jest tani, ale nie ponowią zakupów,bo zjedzenie go nie sprawi im przyjemności — twierdzi Jacek Drawz.

Pole do popisu

Problemu z wartością nie ma, przynajmniej na razie, rynek produktów ekologicznych. Wydajemy na nie, według różnych szacunków, około 1 mld zł, a suma ta rośnie w tempie dwucyfrowym rok w rok. Sławomir Chłoń, prezes Organic Farmy Zdrowia, największej sieci sklepów z ekologiczną żywnością, tłumaczy, że słodycze na razie stanowią jego niewielką część.

— To półka, do której cały czas dokładamy kolejne produkty, ale problemem jest postrzeganie tej kategorii przez klientów. Ktoś, kto przychodzi do sklepu z ekologiczną żywnością, robi to, żeby jeść zdrowo. Słodycze uznaje natomiast za niezdrowe. Producenci, którzy są w stanie zaproponować zdrowsze zamienniki typowych składników słodyczy, mają wielkie pole do popisu i wielką pracę do wykonania — komentuje Sławomir Chłoń. Iwona Kasica spodziewa się, że obroty Me Gusto przekroczą w 2017 r. 5 mln zł. Twórczyni Super Krówki jest przekonana, że zdrowe słodycze mają ogromny potencjał eksportowy.

— Ten rok poświecimy na zbudowanie dystrybucji w kraju. Chcielibyśmy pojawić się jeszcze m.in. na stacjach benzynowych. Pytania z zagranicy już mamy — pierwsze dostawy to kwestia tego roku, ale mocniej zaczniemy rozkręcać eksport w 2018 r. — mówi Iwona Kasica.

OKIEM EKSPERTA
Zdrowe na dwa sposoby

PIOTR GRAUER, ekspert firmy doradczej KPMG

Trend prozdrowotny jest powszechny w branży słodyczy, ale pojęcie prozdrowotności mocno się rozmywa. Światowe koncerny chwalą się ograniczeniem ilości cukru czy tłuszczu w produktach, wyeliminowaniem jakiegoś składnika bądź całej grupy, jak konserwanty lub sztuczne barwniki. Jednocześnie wiele mniejszych podmiotów próbuje wytwarzać „ortodoksyjnie” zdrowe słodycze z faktycznie zdrowych zamienników. Ta część rynku to jednak na razie nisza, a barierą w jej rozwoju są ceny. Koszt zakupu takich surowców jest wysoki, skala biznesów mała, więc produkt na półce jest po prostu nieporównywalnie droższy niż masowy. Trafia też od razu na osobną półkę z żywnością ekologiczną lub prozdrowotną, bo tam zagląda konsument gotowy zapłacić więcej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Super Krówka chce słodkiej rewolucji