Sygnity zrzuca ciężar e-podatków

opublikowano: 08-02-2021, 14:42

Firma informatyczna porozumiała się Fast Enterprises, któremu zapłaci 3,8 mln USD w zamian za wycofanie roszeń sądowych na około 36 mln zł.

Sygnity w lutym 2013 r. podpisało z Ministerstwem Finansów (MF) wart 232 mln zł kontrakt na wdrożenie systemu e-Podatki. Miał powstać scentralizowany system podatkowy, który zastąpi wysłużony Poltax. Realizacja umowy nie szła jednak po myśli firmy IT, projekt się opóźniał, a zamawiający naliczał kary umowne. Dopiero w sierpniu 2018 r. Sygnity doszło z MF do porozumienia w sprawie ugody. Na jej mocy resort zmniejszył naliczone kary z 27,2 mln zł do ok. 9,5 mln zł i umowę rozwiązano. Z projektu, na który państwo wydało ponad 100 mln zł, niewiele zostało. W miejsce e-Podatków MF wprowadziło projekt Poltax Plus, polegający na budowie systemu centralnego na bazie wykorzystywanego od ponad 20 lat Poltaksu.

Porozumienie z państwem nie zakończyło kłopotów Sygnity. Jego podwykonawca - amerykańska spółka Fast Enterprises (FE), twórca systemu Gentax, na bazie którego budowane były e-Podatki - złożył do sadu pozwy o zapłatę zaległego wynagrodzenia wraz z odsetkami. Łączna wartość roszczeń przekroczyła 30 mln zł.

Po ośmiu latach od podpisania feralnego kontraktu i pięć lat od rozpoczęcia sporu firmy doszły do porozumienia. W ramach ugody Sygnity zapłaci FE 3,8 mln USD (14,2 mln zł), dzięki czemu rozwiąże rezerwy na około 36 mln zł, przeznaczone na roszczenia podwykonawcy i związane z nimi dodatkowe koszty. Spółka podaje, że operacja zwiększy zysk netto Sygnity za pierwszy kwartał roku finansowego 2020/21 o około 18,8 mln zł.

Kompromis pozwoli uniknąć kontynuacji kosztownych procesów sądowych. Uwolni też Sygnity od ostatniego dużego balastu, który utrudniał firmie IT zakończenie trwającej od kilku lat restrukturyzacji. Teraz powinno być łatwiej np. o refinansowanie długów. Na Sygnity przychylniej powinni też patrzeć inwestorzy giełdowi. Dotychczas problemy finansowe spółki ciążyły kursowi.

- Jesteśmy zadowoleni z warunków, które udało nam się wynegocjować z Fast Enterprises. Doraźnie oznaczają wypływ gotówki, ale w dłuższym okresie pozwolą uniknąć kosztownej, długotrwałej batalii sądowej, której wynik mógłby okazać się dla spółki mniej korzystny niż porozumienie – mówi Bogdan Zborowski prezes Sygnity.

Zwaśnione dotychczas firmy sygnalizują, że po podpisaniu ugody mogą wrócić do kooperacji na dawnym polu, czyli cyfryzacji podatków.

– Strony uznały nie tylko, że porozumienie jest lepsze niż spór, ale również, że istnieje pole do współpracy – mówi Bogdan Zborowski.

- Uznaliśmy, że Fast może wrócić na polski rynek, oferując krajowej administracji swoje rozległe międzynarodowe doświadczenie w informatyzacji systemów podatkowych. Razem z Sygnity podejmiemy intensywne działania, zmierzające do przekonania decydentów, że warto rozwijać cyfryzację tego obszaru, korzystając z nowoczesnych rozwiązań działających w krajach, w których realizowaliśmy takie projekty – zapowiada Marek Bawoł z Fast Enterprises.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane