Symptomy końca rynku pracownika

opublikowano: 27-11-2018, 22:00

Wiele osób, mimo poprawy samopoczucia w pracy, nadal uważa, że nie są odpowiednio wynagradzane — wynika z raportu Aon.

Po okresie znacznego spadku satysfakcji pracowników obecnie czują się oni w swoich firmach lepiej, bezpieczniej i stabilniej. Jak wynika z tegorocznego badania Aon Best Employers, przeprowadzonego wśród 57 tys. respondentów ze 131 polskich firm, pracodawcy bardziej wzięli sobie do serca to, co najbardziej boli zatrudnionych. Pełni optymizmu jednak nie ma.

46 proc. pracowników stwierdziło w badaniu, że wiedzą, jakie możliwości rozwoju przed nimi stoją. Przed rokiem tak wskazało 42 proc. ankietowanych. Jednocześnie 68 proc. zatrudnionych (poprzednio — 64 proc.) uważa, że rozumieją, w jaki sposób postawione im cele wiążą się z celami pracodawcy. Również więcej badanych, bo 45 proc. (w 2017 r. — 37 proc.) przyznaje, że sukces przedsiębiorstwa, czyli jego dobre wyniki biznesowe, ma wpływ na ich wynagrodzenia. Do 43 proc. (o 4 proc.) zwiększył się odsetek respondentów, którzy uważają, że ich praca przyczynia się do realizacji wizji i misji firmy, co w efekcie przynosi im korzyści i wzrost płac.

Z raportu Aon wynika, że pozytywnie oceniane są działania pracodawców w sferze CSR. Do 60 proc. z 55 proc. wzrósł odsetek odpowiedzi, że firmy, w których pracują badani, przywiązują do tego wagę. Jednocześnie 42 proc. (o 4 proc. więcej) zauważa, że firmy wywiązują się z obietnic składanych wobec pracowników,a 38 proc. (wzrost z 34 proc.) zatrudnionych twierdzi, że mają możliwość rozwijania się i efektywnej współpracy pomiędzy zespołami, działami i jednostkami.

— Ostatnie dwa lata to czas ogromnych zmian na rynku pracy. Rekordowo niskie bezrobocie, wyzwania z pozyskiwaniem i utrzymywaniem pracowników oraz ogromna presja na wzrost wynagrodzeń spowodowały, że problemy kadrowe stały się jednym z najważniejszych strategicznych wyzwań polskich firm. Wpłynęło to zarazem na wzrost oczekiwań pracowników, którym pracodawcy musieli sprostać. Wyniki badania pokazują wyraźne odwrócenie trendów — komentuje Magdalena Warzybok, dyrektor praktyki Talent w Aon.

Jej zdaniem pracownicy coraz częściej zauważają starania pracodawców, co wpływa pozytywnie na ich zaangażowanie w pracę.

— W tym kontekście warto zwrócić uwagę na pierwsze sygnały, które płyną z rynku pracy — wyhamowanie zarówno wzrostu płac, jak i spadku wskaźnika bezrobocia. W połączeniu z większym docenianiem obecnych pracodawców może to świadczyć o powolnym zmierzchu rynku pracownika — zauważa.

Jednak większość pracowników nadal ma poczucie, że w porównaniu do innych miejsc, w których mogliby pracować, nie są sprawiedliwie wynagradzani. Tak uważa 29 proc. badanych (przed rokiem — 33 proc.). Twierdzą ponadto, że pracodawcy przez sztywność procesów nie nadążają za digitalizacją oraz nowoczesnymi technologiami i tracą szanse biznesowe. Tylko według 40 proc. badanych decyzje w ich firmie są podejmowane z odpowiednią szybkością.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Symptomy końca rynku pracownika