Szefowie mediów mają nad czym rozmyślać: TELEWIZJA

Paweł Sierpiński
opublikowano: 14-04-2008, 00:00

Rynek jest podzielony między trzech głównych graczy: TVP, Polsat i TVN. Sytuacja zmieni się wraz z postępującą cyfryzacją.

Czekanie na cyfryzację

Rynek jest podzielony między trzech głównych graczy: TVP, Polsat i TVN. Sytuacja zmieni się wraz z postępującą cyfryzacją.

W poprzednim roku stacje telewizyjne zarobiły na reklamach w sumie 9,58 mld zł (dane cennikowe AGB Media Nielsen Research). To o 19,5 proc. więcej niż w 2006 r. Najwięcej z tej łącznej sumy przypadło Polsatowi — 2,23 mld zł, na kolejnych miejscach były: TVN — 2,17 mld zł i TVP 1,55 mld zł.

Jednocześnie statystyczny Polak spędził w 2007 r. przed telewizorem prawie tyle samo czasu co rok wcześniej, a więc rynek w zasadzie nie rósł. Kto zatem z nadawców telewizyjnych zyskał, a kto stracił?

Dużym spada

W najbardziej atrakcyjnej dla reklamodawcy grupie docelowej, czyli widzów w wieku 16-49 lat, spadł udział w rynku trzem ogólnopolskim stacjom telewizyjnym. Najwięcej straciła TVP 2 — 2,2 proc., TVP 1 — 1 proc., a TVN — 0,95 proc. Zyskał tylko Polsat, zwiększając swój udział w rynku o 1,2 proc.

Stacja, która, według niektórych ekspertów, miała najwięcej zmienić na rynku, czyli Puls, na razie nie zachwyca. Jej udział w tej grupie docelowej wzrósł o 0,14 i wynosi 0,49 proc. (wszystkie dane AGB Media Nielsen Research). Mało. Ale trzeba też pamiętać, że ma ona mniejszy zasięg od reszty.

Utrzymać status

— Dopóki będzie istniała telewizja analogowa, zasadniczych zmian na rynku nie należy się spodziewać — twierdzi Andrzej Zarębski, przewodniczący rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego.

Jego zdaniem, sytuacja zmieni się dopiero wtedy, gdy nadawcy przejdą z nadawania analogowego na cyfrowe. Będzie wówczas mogło powstać więcej kanałów i znacznie lepszej jakości (HD).

— W konsekwencji trzy główne stacje mogą stracić dominującą pozycję, bo wzrośnie znaczenie kanałów tematycznych — uważa Andrzej Zarębski.

Główni nadawcy testują możliwości naziemnej telewizji cyfrowej i obudowują ofertę właśnie kanałami tematycznymi. ITI ma m.in. TVN Meteo, TVN Turbo, TVN Style. Telewizja publiczna uruchomiła TVP Historia i TVP Sport, a Polsat dodał do portfolio m.in. Polsat Sport, TV Biznes i pracuje nad kanałem informacyjnym.

— Główni gracze chcą w ten sposób utrzymać status quo, obejmując wszystkie możliwe częstotliwości cyfrowe — uważa Jakub Bierzyński, prezes Ominicom Media Group.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Sierpiński

Polecane