Szeptel rośnie dzięki planom w Internecie

Robert Grzeszczuk
04-02-2000, 00:00

Szeptel rośnie dzięki planom w Internecie

Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Szeptel z Szepietowa zamierza zbudować kosztem ponad 400 mln zł własną sieć na terenie całego kraju. Wczoraj po podaniu tej informacji, tylko w ciągu kilku godzin akcje spółki zyskały na wartości ponad 28 proc.

W ŚRODĘ władze Szeptela odebrały koncesję na świadczenie usług transmisji danych, dostępu do Internetu oraz zezwolenie na budowę ogólnopolskiej sieci telekomunikacyjnej. Dysponowanie taką siecią ma — zdaniem spółki — pozwolić na dostarczanie kompleksowych usług przy zachowaniu niskich cen i wysokiej jakości.

WCZORAJ operator, który dostarcza około 13 tys. abonentów z Szepietowa usługi telefoniczne internetowe i transmisję danych, ujawnił swoją ogólnopolską strategię. Zakłada ona, że w ciągu pięciu lat Szeptel stanie się głównym niezależnym dostawcą usług szybkiego dostępu do Internetu oraz transmisji danych w Polsce za pomocą własnej sieci Szeptel.net. W początkowym okresie jednak spółka będzie korzystać z usług innych operatorów telekomunikacyjnych. Szeptel podpisał już stosowną umowę z Tel-Energo.

SZEPTEL.NET ma być połączony z sieciami operatorów międzynarodowych wysokoprzepustowymi naziemnymi łączami światłowodowymi oraz łączami satelitarnymi. Planowana jest też budowa łącza optycznego między największymi miastami oraz łączy lokalnych. W pierwszym etapie firma chce połączyć siecią dziesięć głównych miast. Szeptel zamierza także świadczyć usługi oparte na protokole IP, takie jak telewizja na żądanie, handel internetowy. Dlatego spółka nie wyklucza przejęć firm dostarczających dane do Internetu.

JESZCZE w tym tygodniu ma zostać uruchomione łącze z Warszawy do Łomży o przepustowości 34 Mbit. Liczymy, że ogółem w pierwszym etapie realizacji strategii uda nam się pozyskać 100 tys. klientów — powiedział nam Michał Skolimowski, wiceprezes Szeptela.

ZAŁOŻENIA te wyglądają bardzo optymistycznie, zważywszy że polski rynek telekomunikacyjny jest obecnie bardzo ryzykowny. Wciąż nie wiadomo, kto zostanie inwestorem strategicznym w TP SA. Trudno też założyć, że konkurencja będzie czekała z założonymi rękami.

W CIĄGU pierwszych dwóch lat koszt budowy sieci Szeptela ma pochłonąć 100 mln USD (420 mln zł).

— Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z zachodnimi in- westorami branżowymi oraz finansowymi, którzy chcieliby objąć znaczną część akcji naszej spółki — mówi prezes Skolimowski.

POSZUKIWANIEM inwestora dla przedsiębiorstwa od ponad pół roku zajmowało się ABN Amro Corporate Finance, ale nieoficjalnie mówi się, że prace te zostały zarzucone. Podobnie zresztą jak wcześniejsze plany sprzedania firmy Elektrimowi, kiedy to główni akcjonariusze żądali po 5 USD (około 20,5 zł) za akcję.

WIADOMO JUŻ, że spółce nie uda się zrealizować planów ogłoszonych w lipcu 1999 r. Zgodnie z ostatnią korektą zysk netto spółki za rok 1999 wyniesie 2,3 mln zł, a nie 4 mln zł, jak prognozowano wcześniej. O ponad 33 proc. niższy ma być zysk operacyjny, a o 10 proc. — przychody ze sprzedaży.

WCZORAJ po 7,6-proc. wzroście walory Szeptela zostały wycenione na GPW na 17,6 zł. W trakcie notowań ciągłych kurs papierów przedsiębiorstwa wzrósł o kolejne 19 proc., do poziomu 21 zł. Na dzisiejszej sesji natomiast zostały zniesione widełki ograniczające wahania kursu spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Grzeszczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Szeptel rośnie dzięki planom w Internecie