SZJ służy sprawie bezpieczeństwa

Łukasz Gromkowski
14-12-2004, 00:00

ISO w policji pomaga doprecyzować zakres obowiązków jednostek, opisać działania, polepszyć relacje z obywatelem.

Komendy prowadzą wiele programów (np. zapobiegania przemocy w rodzinie) jednak nikt nie kontroluje ich przebiegu i efektów.

System zarządzania jakością w Komendzie Powiatowej Policji w Dzierżoniowie pozwolił wypracować procedury nadzorowania i analizowania działania komendy. Elementem wspierającym zmiany w zarządzaniu komendą były m.in. ankiety skierowane do mieszkańców, z miejscem na ocenę zadowolenia z pracy policji, propozycje zmian, uwagi.

Sondaż pozwolił skuteczniej zaplanować działania, skupić się na nowych zagrożeniach, które trapiły obywateli, a które być może nie zawsze policja dostrzegała. System udrożnił przepływ informacji nie tylko między komendą a klientem, ale i np. urzędem miasta czy starostwem. Jeszcze lepiej, gdy te jednostki także mają wdrożony SZJ.

— Wszystko po to, aby polepszyć jakość świadczonych usług i wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców — zapewnia Artur Szwoch, dyrektor marketingu PIHZ Certyfikacja, jednostki która przyznała certyfikaty m.in. Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Szkole Policji w Katowicach i komendzie w Dzierżoniowie.

Bez rewolucji

Sporym ułatwieniem podczas wdrażania SZJ w policji okazuje się istniejąca w tej instytucji struktura — pogrupowanie i podział na komórki organizacyjne o sprecyzowanym zakresie zadań.

— Blisko 95 proc. dotychczasowego systemu zarządzania w jednostce weszło w ramy wdrożonego SZJ. Pozostałe elementy, jak zagadnienia z zakresu prewencji kryminalnej, wymagały przekształcenia i uporządkowania — mówi Krzysztof Lamorski, pełnomocnik ds. jakości w Komendzie Powiatowej Policji w Dzierżoniowie.

SZJ obejmuje wszystkie rodzaje podejmowanych działań, z wyłączeniem czynności operacyjnych i pracy kancelarii tajnej. Tak jak w przypadku dzierżoniowskiej komendy, reguluje pracę komórek organizacyjnych jednostki oraz trzy wyszczególnione procesy jej działalności: wykrywania, zapobiegania i czynności administracyjnych. Wszystkim przypisane są procedury postępowania (w sumie jest ich 32).

— Policjanci dzięki procedurom mogą działać zawsze w ten sam sposób, bez pomyłek. Nie ma dwuznaczności sytuacji. Na podstawie normy ISO 9001:2000 sami opracowaliśmy procedury związane z systemem zarządzania jakością, wykorzystując przede wszystkim nasze doświadczenie. Dlatego też wdrożenie SZJ nie wprowadziło rewolucji w naszej komendzie, a jedynie uporządkowało pewne obszary — mówi komisarz Zenon Szczypior, zajmujący się jakością w Komedzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Więcej certyfikatów

Najwięcej komend policji posiadających certyfikaty jakości jest w województwie dolnośląskim. Teraz przymierzają się do jakości dolnośląskie komendy w Polkowicach, Górze, Lubaniu Śląskim. We wrześniu system zarządzania jakością miało 20 jednostek (w tym Studium Zarządzania Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Głównej Policji). Teraz mają go 33 jednostki w kraju. Pieniądze na wdrożenie i certyfikację pochodzą z reguły z kasy samorządowej bądź z dofinansowania przez komendy wojewódzkie. Komendy uzyskują dotacje na wdrożenia SZJ także z funduszy unijnych. Program ten realizowany jest obecnie na większą skalę w jednostkach w północnej i wschodniej Polsce.

— Aby skutecznie porozumiewać się i postępować według tych samych procedur, musimy działać według podobnych wytycznych. To ułatwia prace i komunikację — ocenia Krzysztof Lamorski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Gromkowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / SZJ służy sprawie bezpieczeństwa