Szkolenia muszą być procesem ciągłym

Bartosz Krzyżaniak
07-08-2001, 00:00

Szkolenia muszą być procesem ciągłym

Coraz więcej przedsiębiorstw deklaruje chęć korzystania ze szkoleń dotyczących zarządzania jakością. Podyktowane to jest koniecznością dopasowania wdrożonego systemu do normy ISO 9000:2000.

Podobnie jak w innych dziedzinach wiedzy, także w kwestiach związanych z Systemami Zarządzania Jakością (SZJ) konieczne jest permanentne szkolenie kadry w zakresie doskonalenia wdrożonego, już istniejącego systemu.

Kolejny etap

Szkolenia powinny odbywać się w obszarach standaryzacji realizowanych procesów, zapewnienia stałej jakości produktów i usług, poprawy poziomu kontroli i zarządzania oraz efektywnego wykorzystania zasobów.

— Po wdrożeniu SZJ według ISO 9000 przeprowadzamy szkolenia umożliwiające organizacji pokonanie następnego etapu w doskonaleniu zarządzania, czyli szkolenia z zakresu Modelu Doskonałości EFQM (prowadzone przez licencjonowanych trenerów Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością) i kompleksowego zarządzania jakością Total Quality Management (TQM), we współpracy z wiodącymi organizacjami japońskimi — zapewnia Tadeusz Buchacz, dyrektor UNDP Umbrella.

Nowe wymagania

— Jesteśmy w trakcie przeprowadzania serii szkoleń związanych z nową normą ISO 9000:2000, która niebawem zacznie nas obowiązywać. Pierwsze, ogólne szkolenie dotyczące tego tematu przeprowadzone zostało w naszej firmie dla wszystkich pracowników. Następne przeznaczone było dla starych i nowych audytorów wewnętrznych. Dotyczyło ono takich zagadnień, jak prowadzenie audytów wewnętrznych, interpretacja wymagań normy czy zmian sposobu prowadzenia dokumentacji systemowej — informuje Katarzyna Molińska, specjalistka ds. jakości w firmie Kapsch Telekom.

Jak zapewnia, z wymagań obu norm przeszkolono też najwyższe kierownictwo. Firma zaplanowała jeszcze 3 szkolenia dotyczące konkretnych aspektów nowej normy.

— Będą to szkolenia na temat m.in. podejścia procesowego i doskonalenia procesów zachodzących w organizacji. Oprócz tego, od października 2001 roku przewidujemy szkolenia dotyczące pracy zespołowej, wzajemnych stosunków między działami i poszczególnymi pracownikami — tłumaczy specjalistka ds. jakości w Kapsch.

Bartosz Krzyżaniak

b.krzyzaniak@pb.pl tel. (22) 611-62-38

Ekspert podpowiada

Jacek Zontek, niezależny konsultant

Ustalanie krytycznych wartości granicznych

Zespół HACCP po zidentyfikowaniu krytycznych punktów kontrolnych (zasada 2) przystępuje do określania krytycznych wartości granicznych (KWG).

Są to parametry, których przekroczenie powoduje, że produkt na danym etapie produkcji wytwarzany jest w nieakceptowany i niebezpieczny sposób. Ich pomiar wraz z oceną pozwala na dokładne nadzorowanie CCP oraz podjęcie ustalonych uprzednio środków zapobiegawczych.

Krytyczne wartości graniczne ustala się z wykorzystaniem całej dostępnej wiedzy zespołu, ustalając je na podstawie chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych właściwości produktu oraz warunków jego wytwarzania. Dopuszcza się istnienie jednej lub więcej krytycznych wartości granicznych, np. temperatury i czasu. Kolejnymi parametrami wymagającymi określenia są tzw. wartości celowe. Pozwalają na zastosowanie kryteriów kontroli surowszych niż dla krytycznych wartości granicznych, przez co stanowią swoistą strefę bezpieczeństwa dla kierowania procesem produkcji. Efektywne wykorzystanie wartości celowych do nadzoru CPP zabezpiecza przed sytuacją przekroczenia parametrów poza krytyczne wartości graniczne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Krzyżaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Szkolenia muszą być procesem ciągłym