Szturm na salony z motocyklami

opublikowano: 10-01-2021, 20:00

Zmiana norm rozpędziła rynek jednośladów. W grudniu 2020 r. Polacy poczuli taki wiatr we włosach, że rok zakończył się na motocyklowym plusie.

W maju zeszłego roku “PB” opisywał tragiczną sytuację, w której znalazł się polski rynek jednośladów. W wyniku perturbacji wywołanych przez pandemię o tradycyjnym wiosennym wzroście sprzedaży nie było mowy, a spadki rejestracji nowych motorowerów i motocykli sięgały 60 proc. (r/r). Tymczasem koniec 2020 r. przyniósł silne odbicie. Tylko w grudniu zarejestrowano w Polsce aż 5,7 tys. nowych motocykli i motorowerów. To wynik o 171 proc. lepszy niż w poprzednim miesiącu i aż o 306,7 proc. lepszy niż przed rokiem. Jest to również najlepszy grudniowy wynik od 2017 r. Dzięki temu po całorocznej walce ze spadkami jednoślady odbiły i kończą rok na plusie. 41,15 tys. zarejestrowanych w minionym roku jednośladów to o ponad 4,9 proc. więcej niż w 2019 r.

Czym wytłumaczyć tłok w salonach?

- Wpłynęła na to niewątpliwie zapowiedziana zmiana normy emisji spalin z Euro 4 na Euro 5, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2021 r - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Liderem rocznego rankingu najpopularniejszych w Polsce jednośladów został Junak, który na ostatniej prostej 2020 r. wyprzedził firmę Romet Motors. W ciągu 12 miesięcy na krajowym rynku zarejestrowano ponad 6,7 tys. pojazdów tej marki (wzrost o 76,5 proc. r/r). Sklasyfikowany na drugiej pozycji zeszłoroczny lider Romet Motors znalazł chętnych na niespełna 5,8 tys. jednośladów, a to o 28,5 proc. mniej niż w 2019 r.

W grupie motocykli, czyli najpopularniejszym segmencie polskiego rynku jednośladów, zarejestrowano w 2020 r. 21,8 tys. pojazdów, czyli o 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej. To również zasługa świetnego grudnia, w którym przybyło o blisko 260 proc. więcej pojazdów niż rok wcześniej.

Segment motorowerów może pochwalić się 15,3 tys. rejestracji, ale nie zanotował rocznego wzrostu. Podobnie jednak jak w przypadku motocykli i tu imponuje grudniowy wzrost, który wyniósł aż 360 proc. (r/r). Cały rok motorowery zakończyły na 4-procentowym minusie.

Spadki odnotowano też w imporcie używanych pojazdów. W całym 2020 r. do Polski wjechało 69,8 tys. motocykli i motorowerów z zagranicy, a to 5 proc. mniej niż w 2019 r.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane