Szwajcarzy oddają linie Niemcom

Dorota Gąsowska
24-03-2005, 00:00

Będzie fuzja szwajcarskich linii Swiss i Lufthansy. Koszt transakcji oceniany jest na 300 mln EUR.

Przejęcie szwajcarskich linii lotniczych Swiss przez niemiecką Lufthansę jest przesądzone.

Rady nadzorcze obu przewoźników zgodziły się na konsolidację Swiss z Grupą Lufthansa. We wtorek rano Wolfgang Mayrhuber, prezes Lufthansy i Christoph Franz, prezydent Swiss podpisali umowę o integracji obu firm.

Ostatecznym celem umowy między dwoma przewoźnikami jest całkowite przejęcie Swiss. Jednakże w związku z antytrustowymi przepisami UE, wykup będzie się odbywał w kilku etapach. Najpierw udziały Swiss zostaną przejęte przez nowo utworzoną firmę AirTrust, w której Lufthansa będzie miała 11 proc. akcji. Po otrzymaniu pozwolenia Komisji Europejskiej, ich udział w AirTrust wzrośnie do 49 proc. Następnie, po otrzymaniu ostatecznej zgody UE, Lufthansa przejmie 100 proc. udziałów linii Swiss. Prawdopodobnie będzie to przełom 2006 i 2007 r.

W maju niemiecki przewoźnik złoży propozycję zakupu akcji drobnym udziałowcom Swiss. Za blisko 15 proc. akcji, jakie posiadają ci udziałowcy, Lufthansa zapłaci 45 mln EUR.

Duzi udziałowcy dostaną zaś propozycję zamiany udziałów na opcje — wysokość dywidendy w 2008 r. będzie zależała od tego, ile będą warte akcje Lufthansy w porównaniu z ceną akcji jej konkurentów. Jeśli cena akcji Lufthansy przekroczy 50 proc., maksymalna wypłata sięgnie 250 mln EUR. Całkowite przejęcie Szwajcarów będzie kosztowało Lufthansę ok. 300 mln EUR.

Swiss zachowa swoją infrastrukturę z ośrodkiem zarządzania i siedzibą w Szwajcarii, będzie latał własną flotą i z własną załogą. Zachowana zostanie także marka. Lufthansa do floty Swiss dołoży dwa samoloty do obsługi tras międzykontynentalnych. W sezonie 2005/06 pasażerowie tych linii lotniczych będą mogli korzystać z serwisu obydwu przewoźników.

Największym udziałowcem Swiss jest państwo, które ma 20,4 proc. udziałów. Kolejni udziałowcy to: UBS Finanzholding (10,4 proc.), władze kantonu Zurych (10,2 proc.), Credit Suisse Group (10 proc.), AMAG Automobil- und Motoren (6,8 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Szwajcarzy oddają linie Niemcom