W odpowiedzi na pogarszającą się sytuację Amazon połączył siły ze strategicznymi partnerami – m.in. Czerwonym Krzyżem.
Na bieżąco gromadzone są listy potrzeb, zostały także uruchomione procesy umożliwiające przekazanie najistotniejszych produktów. W tym celu Amazon aktywował program Amazon Disaster Relief Response, w tym Disaster Relief Hub w Rheinberg w Niemczech, który powstał w marcu jako pierwsze w Europie centrum pomocy poszkodowanym w katastrofach żywiołowych. Obie te jednostki umożliwiają szybkie dostarczenie pomocy humanitarnej do organizacji partnerskich na terenie Europy.
Wykorzystując wszystkie dostępne narzędzia, Amazon wspólnie z Czerwonym Krzyżem w Austrii, Polsce, Czechach, Słowacji i Rumunii wysyła poszkodowanym zestawy z artykułami pierwszej potrzeby. Wśród nich są m.in. śpiwory, karimaty, namioty, latarki, zestawy kosmetyczne, artykuły menstruacyjne, latarki, scyzoryki, baterie. Do pomocy włączają się też Amazończycy, którzy angażują się w działania wolontariackie, m.in. wspierają lokalne organizacje pozarządowe działające na rzecz ofiar, takie jak Fundacja ESPA (Edukacja, Społeczność, Partnerstwo, Aktywizacja) czy banki żywności. Przekazaliśmy już ponad 10 tys. produktów.
Wykorzystujemy technologię, aby wspierać działania ratunkowe i pomoc humanitarną. Współpracujemy z Help. NGO — międzynarodową organizacją reagującą na kryzysy — i razem pomagamy w ocenie potrzeb poszkodowanych społeczności. Bezzałogowe drony wykorzystywane są do mapowania obszarów dotkniętych kataklizmem. Wykonują one fotografie wysokiej rozdzielczości, które są wsparciem dla ekip ratunkowych i organizacji pomocowych. Na podstawie tych szczegółowych analiz Help.NGO może precyzyjnie zaplanować dystrybucję konwojów z żywnością i zaopatrzeniem dla poszkodowanych. Do społeczności trafiają także przenośne generatory prądu umożliwiające ładowanie urządzeń elektronicznych. Zapewniony jest też tymczasowy dostęp do internetu pozwalający utrzymać łączność ze światem zewnętrznym.
Poszczególne oddziały Amazon również przyczyniają się do pomocy poszkodowanym. Centra logistyczne w Sadach k. Poznania oraz Sosnowcu wytyczyły przestrzeń na składowanie produktów pomocowych oraz żywności. Centrum dystrybucyjne w Józefowie k. Łodzi przekazało Fundacji Odkrywcy z Nysy rękawice i odzież ochronną. Centrum w Bielanach Wrocławskich we współpracy z Fundacją „Weź Pomóż” przekazało darowizny żywności, a centrum logistyczne w Okmianach udostępniło na potrzeby pomocy powodziowej 5 pojazdów.
Uruchamiamy też granty Amazon Gives oraz inne formy pomocy, m.in. skierowane do Fundacji TVN, która wspiera remont szpitala w Nysie. Ponadto na stronie Amazon.pl aktywowaliśmy link, który przekierowuje naszych klientów do zakładki z informacjami o tym, jak przekazać darowiznę na Polski Czerwony Krzyż, aby wesprzeć powodzian.
Czujemy się odpowiedzialni zarówno za naszych pracowników, jak i społeczności lokalne, wśród których działamy. Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami i szukamy nowych form pomocy — kluczowe jest dla nas słuchanie potrzeb i szybkie reagowanie. Jako organizacja o globalnym zasięgu mamy wypracowane mechanizmy umożliwiające skuteczne niesienie pomocy ofiarom poszkodowanym w wyniku klęsk żywiołowych. Jesteśmy przekonani, że razem możemy zdziałać wiele.
Amazon obsługuje 14 centrów pomocy katastrofowej na całym świecie. Od 2017 r. przekazaliśmy ponad 24 mln przedmiotów pomocy na wsparcie ponad 160 katastrof.
– Cieszymy się, że możemy ponownie połączyć siły z Amazon, tym razem w tak ważnej i pilnej spawie, jaką jest wsparcie powodzian. Dary przekazane przez firmę na bieżąco pomagają tysiącom osób w regionie, które ucierpiały podczas kryzysu humanitarnego. Jesteśmy wdzięczni, że dzięki Amazon możemy dotrzeć do większej liczby potrzebujących, również dzięki udostępnionym nam przestrzeniom magazynowym, które znajdują się w kluczowych dla nas miejscach i logistycznie ułatwiają niesienie pomocy – mówi Michał Mikołajczyk, członek zarządu głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.