Tajwańczycy szukają partnerów w Polsce

Jacek Pochłopień
opublikowano: 10-06-1999, 00:00

Tajwańczycy szukają partnerów w Polsce

Szansa na rozwój współpracy z azjatyckimi firmami

Tajwańskie firmy chcą nawiązać ściślejsze kontakty z polskimi przedsiębiorstwami. Niedawno przebywała w naszym kraju misja handlowa Republiki Chińskiej. Za kilka dni rozpoczną się w Azji targi Eurogate Ő99, w których weźmie udział ponad 70 polskich firm. We wzajemnych kontaktach biznesmenom przeszkadzają tak prozaiczne kwestie, jak wizy i pozwolenia na pracę.

W Polsce przebywała Tajwańska Misja Handlowa. Uczestniczyli w niej przedstawiciele ponad 60 firm. W trakcie dwudniowych targów, zorganizowanych w warszawskim hotelu Sheraton, chińscy przedsiębiorcy spotykali się bezpośrednio z polskimi biznesmenami.

Teraz Polska

Tajwańczycy twierdzą, że bardzo im zależy na rozwoju kontaktów z Europą Środkową i Wschodnią. Misji handlowej towarzyszyli szefowie największych organizacji gospodarczych.

— Polska ma strategiczne położenie, to duży dynamicznie rozwijający się rynek. Wasze produkty są dobrej jakości, dysponujecie dobrze wykwalifikowaną siłą roboczą — podkreśla Ricky Y. S. Kao, prezydent CETRA (China External Trade Development Council) i Taiwan World Trade Center, organizacji, które wspierają zagraniczne kontakty gospodarcze.

Tajwańczycy zauważają, że w Polsce dynamicznie rozwija się rynek komputerowy i produkcja samochodów. Chętnie rozszerzyliby współpracę na przykład w tych dziedzinach. Z kolei na Tajwanie boom przeżywa przemysł rowerowy. Polska jest dla tej branży interesującym rynkiem zbytu.

Lokaty kapitału

Pierwszą znaczącą inwestycją tajwańskiego kapitału w Polsce było wykupienie zakładów Wistom w Tomaszowie Mazowieckim i uruchomienie tam produkcji włókien sztucznych. Całkowita wartość inwestycji wyniesie około 200 mln USD. W tej chwili dwie tajwańskie firmy zamierzają uruchomić w Polsce swoje zakłady: producent rowerów oraz wytwórca odbiorników satelitarnych.

— W 1998 roku nastąpił pewien nieznaczny spadek obrotów towarowych. Jednak w poprzednich latach polski eksport na Tajwan był największy spośród krajów azjatyckich. W 1998 roku Tajwan zajął trzecie miejsce wśród krajów Azji, po Cyprze i Chinach. Z kolei dla Tajwanu Polska jest pierwszym partnerem wśród krajów Europy Środkowej i Wschodniej — komentują specjaliści z Ministerstwa Gospodarki.

Według ich prognozy, największe szanse na wzrost eksportu mają m.in. firmy przemysłu hutniczego, chemicznego, maszynowego, spożywczego i konstrukcji budowlano-montażowych.

— Istnieją również znaczne potencjalne możliwości jeśli idzie o inwestycje firm tajwańskich w Polsce i związany z tym transfer nowoczesnych technologii. Dotyczyć to może przemysłu elektronicznego, informatycznego, telekomunikacyjnego, chemicznego, turystycznego i innych. Współpraca inwestycyjna mogłaby być nawiązywana również przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Tajwan ma duże doświadczenie w zakresie polityki wspierania rozwoju takich właśnie firm — informują przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki.

Przeszkody

Ricky Kao, pytany o przeszkody, które stoją na drodze rozwoju kontaktów gospodarczych między naszymi krajami odpowiada bez wahania: wizy i pozwolenia na pracę. Nawet ci przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na pozostanie w Polsce, są zmuszeni do przechodzenia co pewien czas przez uciążliwą, ich zdaniem, procedurę. Osobną kwestią jest delikatna sytuacja w stosunkach dyplomatycznych. Z powodu nacisku Chin, Tajwan ma kłopoty z oficjalnym uznaniem swej państwowości. Praktycznie jednak, Biuro Gospodarcze i Kulturalne Taj- pei w Polsce oraz Warszawskie Biuro Handlowe w Tajpei pełnią funkcje placówek dyplomatycznych. Przedsiębiorcy zainteresowani znalezieniem partnerów mogą w tych placówkach uzyskać wszelkie potrzebne informacje. Nasze kontakty gospodarcze może ułatwić planowane na ten rok wstąpienie Tajwanu do WTO.

Rewizyta

W najbliższy poniedziałek rozpoczną się na Tajwanie targi Eurogate Ő99. Weźmie w nich udział 70 rodzimych przedsiębiorstw z bardzo różnych branż. Będzie to pierwsza tak duża prezentacja polskich firm w tym kraju.

ZACHĘTA: Chcemy zachęcić tajwańskie firmy do ulokowania swej produkcji w Polsce — mówi Ricky Y. S. Kao, sekretarz generalny CETRA (China External Trade Development Council) i prezydent Taiwan World Trade Center. fot. Borys Skrzyński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Pochłopień

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Tajwańczycy szukają partnerów w Polsce