Anna Walasek
coach i ekspert z portalu Coach4You.pl
Prognozy nie wróżyły coachingowi rosnącej popularności — mówiono nawet o 40 proc. cięciach firm na tego rodzaju usługi — lecz coaching ma się w Polsce całkiem dobrze. Owszem, część przedsiębiorstw obcięła budżety szkoleniowe, ale wielu menedżerów zdecydowało się na coaching z powodu kryzysu. Coachów potrzebują dziś głównie menedżerowie — najchętniej korzystają z biznes coachingu, a nawet life coachingu. Powód? Trzech na dziesięciu menedżerów nie jest dość silnych i odpornych psychicznie, by dać sobie radę z kryzysem dotykającym firmę. W 2009 r. w Polsce dynamicznie rozwinęły się nowe obszary coachingu. Pojawił się shadow coaching, VIP, zdrowotny a nawet rodzinny. Przybywa również szkoleń dla coachów. Jak pokazuje ostatni raport Polskiej Izby Szkoleniowej i Coaching Center, do 2012 r. zawód ten będzie wykonywało 3-4 tys. osób, a rynek będzie wart blisko 34 mln. zł. Już dziś mamy prawie 1,3 tys. coachów.