Targi — w tym słowie zmieści się wszystko

opublikowano: 25-01-2016, 22:00

Nie ma takiego rodzaju wystawy, którego nie zaplanowano na 2016 r. w Polsce lub za granicą

Z roku na rok zarówno organizatorzy targów, operatorzy obiektów, w których odbywają się imprezy i firmy świadczące kompleksowe usługi wystawcom, notują coraz wyższe wyniki.

— Dowodzi to przydatności targów jako instrumentu marketingu i komunikacji biznesowej dla polskich i zagranicznych przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich — mówi Marzenna Łukaszewicz, dyrektor Rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego.

Na 2016 r. zaplanowano wiele tego typu imprez, zarówno w kraju, jak i za granicą.

Dla wszystkich

Rosnąca liczba targów powoduje kłopoty we wprowadzaniu podziałów i opisywaniu poszczególnych imprez. Z uwagi na adresatów oferty imprezy dzieli się na targi B2B — skierowane do rynku instytucjonalnego (przedsiębiorstw, hurtowni, sklepów) i B2C , skierowane do klienta końcowego, czyli do szerokiej grupy indywidualnych nabywców. Od pewnego czasu w Polsce można zaobserwować rosnące znacznie targów skierowanych do szerokiej publiczności. To tendencja, która przywędrowała do nas z innych krajów. Potwierdzają ją dane statystyczne publikowane przez europejskie organizacje targowe oraz UFI Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego.

— To co dzieje się obecnie na targach w Polsce, wygląda podobnie jak na największych dojrzałych rynkach targowych Europy — w Niemczech, we Włoszech, Francji czy Hiszpanii — podkreśla Przemysław Trawa, prezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego.

Emocje i profesjonalizm

Rosnąca popularność targów B2C zarówno na polskim, jak i na międzynarodowym rynku, nie oznacza jednak, że klasyczne targi, skierowane do profesjonalistów z różnych branż, mają się źle. Najwyższe pozycje w sektorze B2B notują imprezy targowe w branżach: budowlanej, inżynierii przemysłowej, meblarskiej i energetycznej, a także przemysłu spożywczego. Ze wszystkich 22 branż, dla których organizuje się w Polsce targi, można wyróżnić 9 najpopularniejszych. Bierze się przy tym pod uwagę dwa parametry wskazane przez Polską Izbę Przemysłu Targowego jako najważniejsze, a są nimi: wynajęta powierzchnia targowa i liczba wystawców.

— Można wyróżnić targi, które są liderami w branżach. Są to: odpoczynek, hobby, rozrywka (B2C). W tym roku odbędzie się w Polsce 36 poświęconych im imprez. Kluczowe wśród nich to: Gardenia, Hobby, Rybomania, Boatshow, Poznan Game Arena, Cavaliada Poznan. Wśród najważniejszych dla przemysłu targowego branż są także: budownictwo, infrastruktura (B2B)

— 14 imprez (liderzy: Budma, Intalacje, Interbud), inżynieria i produkcja przemysłowa, maszyny, narzędzia (B2B) — 11 imprez (liderzy: ITM, Drema, Eurotool), samochody, motocykle (B2C) — 7 imprez (lider: Motor Show Poznan), meble, wyposażenie (B2B) — 8 imprez (lider: Meble Polska, MTM), rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo (B2B) — 6 imprez (liderzy: Polagra-Premiery, Roltechnia, Agro-Park), energia i ochrona środowiska (B2B) — 5 imprez (liderzy: Energetab, Pol-Eco- System), żywność, napoje, branża gastronomiczno — hotelarska (B2B) — 15 imprez (liderzy: Polagra–Tech, Polagra-Food, Polagra Gastro, Horeca/ Gastrofood), zdrowie, optyka , sprzęt medyczny (B2B) — 8 imprez (liderzy: Cede, Krakdent, Salmed, Rehabilitacja) — wymienia Marzenna Łukaszewicz. Targi związane z branżami odpoczynku, hobby i czasem wolnym zdecydowanie dominują na tle ponad dwudziestu innych branż.

— Imprezy te skierowane są do szerokiej grupy odbiorców, odwiedza się je po to, by otrzymać dawkę emocji (oferta prezentowana na targach przez wystawców oddziałuje na emocje zwiedzających). Przykładem tego typu imprez są m.in. Poznań Game Arena (przyciągająca miłośników gier komputerowych), targi Boat Show w Łodzi — święto żeglarzy, czy Cavaliada — święto jeździectwa (dla pasjonatów), które odbywają się w Poznaniu, Warszawie i Lublinie — podkreśla Marzenna Łukaszewicz. © Ⓟ

Nie tylko w kraju

Jeśli chodzi o najważniejsze dla polskich przedsiębiorców targi odbywające się za granicą, to listę wszystkich można znaleźć na Portalu Promocji Eksportu. Również strona imprezytargowe.pl gromadzi na ich temat informacje. Najważniejsze wskazane na niej kierunki to: Niemcy, Chiny, Hong Kong, Iran, Japonia, Dubaj, Indie, USA, Rosja, Wielka Brytania, Wietnam, Nigeria, Szwecja, Turcja, Meksyk, RPA i… Angola.

22 Dla tylu branż organizuje się w Polsce imprezy targowo-wystawiennicze.

GIGANTYCZNY RYNEK: W Polsce co roku organizuje się kilkaset targów i wystaw. Do tego dochodzi ogromna oferta tego typu imprez za granicą — mówi Marzenna Łukaszewicz, dyrektor Rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego. [FOT. ARC]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu