Tęsknota za stabilizacją

Dorota Czerwińska
opublikowano: 2011-12-05 00:00

Ponad jedna trzecia pracowników chciałaby zmienić pracę w ciągu pół roku. Najchętniej na taką w stabilnej firmie o silnej pozycji finansowej

Stabilność i mocna pozycja finansowa najbardziej świadczą, zdaniem uczestników badania Universum Professional Survey 2011, o atrakcyjności pracodawcy. W badaniu firma Universum zapytała 15,5 tys. pracowników o ich oczekiwania związane z życiem zawodowym i o wizerunek pracodawców na polskim rynku pracy. Tak powstał ranking pracodawców najbardziej pożądanych przez pracowników.

Bez satysfakcji

Badani na ogół nie są zadowoleni z obecnego miejsca pracy. Aż 38 proc. rozważa zmianę pracodawcy. U kogo najchętniej by pracowali? W tegorocznym rankingu po raz pierwszy pracownicy docenili firmy z kapitałem państwowym. PGNiG poprawiło swoje notowania o 10 pozycji — przesunęło się z 15. na 5. miejsce, Polskie Linie Lotnicze LOT awansowały z 22. na 6. miejsce, a KGHM Polska Miedź z miejsca 23. na 7. O tym, jak bardzo firmy z kapitałem państwowym kojarzą się z bezpieczeństwem pracy, świadczy fakt, że o PGNiG myśli tak 85 proc. badanych, a o TVN tylko 45 proc.

— Przyczyną sukcesu państwowych firm jest niepewna sytuacja na rynku. Marzeniem Polaków jest stabilne zatrudnienia i konkurencyjna pensja podstawowa, a to, ich zdaniem, mogą zaoferować właśnie takie przedsiębiorstwa — komentuje Anna Macnar z Universum Polska.

Dla badanych ważne są również takie cechy firm jak: reputacja, prestiż, sukces rynkowy, atrakcyjne produkty lub usługi i siła finansowa. Badani chcą mieć pracę pełną wyzwań, a taką znaleźliby w TVN lub w Google (ponad 80 proc. wskazań), ale już nie PGNiG (tylko 42 proc.). Dwie pierwsze firmy oferują również cenione przez ankietowanych kreatywne i dynamiczne zadania (twierdzi tak ponad 80 proc. badanych), gdy o PGNiG myśli w ten sposób tylko 48 proc. Za to plusem firm z kapitałem państwowym jest to, że lepiej niż inne pomagają pogodzić pracę zawodową z życiem prywatnym. Najmniej ważnym celem zawodowym dla badanych jest poczucie misji, kreatywność czy kariera międzynarodowa.

Liderzy ci sami

W kategorii biznes (absolwenci kierunków biznesowych) pozycję lidera z poprzednich lat utrzymał TVN. Za nim znalazły się Google (awans z miejsca trzeciego) i Grupa Żywiec (rok temu szósta). Dla inżynierów najatrakcyjniejszym pracodawcą jest, jak rok temu, Skanska. Na drugiej pozycji znalazł się KGHM Polska Miedź, a trzecią utrzymał Urząd Dozoru Technicznego (prowadzi nowoczesną stronę rekrutacyjną, ma rozbudowane profile pracodawcy w serwisach rekrutacyjnych, jest na targach pracy).

— Dla specjalistów IT najatrakcyjniejszym pracodawcą pozostaje firma Google. W porównaniu z zawirowaniami w innych branżach ta zdaje się być bardziej odporna na zmiany rynkowe. Wśród absolwentów kierunków ścisłych pierwszym wyborem jest Nestlé Polska, która awansowała z drugiego miejsca. Drugą pozycję przejął L'Oréal Polska — w ubiegłym roku czwarty. A czołową trójkę zamyka GlaxoSmithKline, lider poprzedniej edycji rankingu Idealny Pracodawca w tej kategorii — wymienia Anna Macnar.

Wybory badanych reprezentujących kierunki humanistyczne nie różnią się bardzo od decyzji ich kolegów ekonomistów — najchętniej podjęliby pracę w TVN. Na drugim miejscu wymieniają Gogle, a na trzecim L'Oréal Polska. Za niższej niż w zeszłorocznym rankingu znalazły się banki i firmy doradcze.

— Być może to sprawa pokryzysowego spadku zaufania do tych inwestycji. Choć w rankingu, który przeprowadziliśmy wśród studentów, banki odzyskały popularność jako idealne miejsca pracy — dodaje Anna Macnar.

Najlepsi pracodawcy wg respondentów Universum

Biznes: 1.TVN, 2. Google, 3. Grupa Żywiec, 4. L'Oréal, 5. PGNiG, 6. PLL LOT, 7. KPMG Polska Miedź, 8. Ernst & Young, 9. Nestle, 10. Volovo

Inżynieria: 1.Skanska, 2. KGHM Polska Miedź, 3. Urząd Dozoru Technicznego, 4. PGNiG, 5. Budimex, 6. Volvo, 7. PKN Orlen, 8. General Electric Siemens Grupa, 9. Polimex — Mostostal, 10. PGE (Polska Grupa Energetyczna), 10. ABB

IT: 1.Google, 2. Microsoft, 3. IBM, 4.Intel, 5. Hewlett — Packard, 6. Dell, 7.TVN, 8. Nokia Siemens Networks, 9. Comarch, 10. Nokia Polska

Nauki ścisłe: 1. Nestle, 2. L`Oreal, 3. GlaxoSmithKline, 3. Danone, 5. Google, 6. Bayer, 7. Polpharma, 8. Nivea Polska, 9. Grupa Żywiec, 9. Kampania Piwowarska

Humanistyka: 1. TVN, 2. Google, 3. L'Oréal, 4. Telewizja Polska, 5. PLL LOT, 6. Empik, 7. Agora, 8. IKEA Reatail, 9. Grupa Żywiec, 10. Telewizja Polska

ŹRÓDŁO: UNIVERSUM PROFESSIONAL SURVEY 2011