TETRA PAK STAWIA NA NOWE MARKI

Witold Choiński
opublikowano: 1998-12-16 00:00

TETRA PAK STAWIA NA NOWE MARKI

Lider polskiego rynku opakowań kartonowych zmienia strategię

MLECZNA CIERPLIWOŚĆ: Polski oddział Tetra Pak, kierowany przez Andersa Lindgreena, chce inwestować długofalowo. Efektów spodziewa się za 4-5 lat. fot. Małgorzata Pstrągowska

Firma Tetra Pak, należąca do koncernu Tetra Laval, chce zdobyć rynek nowymi markami i bezpośrednią współpracą z klientami. Konkurencja się nie poddaje.

Szwedzki koncern Tetra Pak, lider na polskim rynku opakowań kartonowych, na razie przyznaje się do posiadania tylko dwóch marek: mleka Łaciatego i Sielskiej Doliny. Niewykluczone jednak, że ma też w Polsce własne marki soków.

Mleko prawie wzięte

W sumie marki Łaciate i Sielska Dolina opanowały u nas prawie 55 proc. rynku mleka UHT. Łaciate produkuje Spomlek z Grajewa, a Sielską Dolinę spółdzielnie w Turku i Sieradzu.

Producenci mleka są tylko współwłaścicielami marek handlowych. Przejdą one w całości na rzecz mleczarzy dopiero po wygaśnięciu ich umów z Tetra Pak. Kiedy do tego dojdzie? Nie wiadomo, gdyż warunki umów są objęte ścisłą tajemnicą. Podobnie jak szczegóły przygotowywanej przez Tetra Pak promocji nowych marek mleka UHT.

Obrona pozycyjna

Jak twierdzi Anders Lindgreen, dyrektor Tetra Pak w Warszawie, rezultaty nowej strategii firmy będą widoczne dopiero po czterech--pięciu latach, jednak koncern stać na czekanie.

Firma SIG Combi Block, największy konkurent Tetra Pak, mający u nas około 40 proc. rynku opakowań mleka UHT oraz 30- -proc. udział w rynku opakowań soków, broni się dość pasywnie. Skupia się głównie na utrzymaniu dotychczasowych klientów.

— Rynek opakowań jest nasycony. Rocznie można zdobyć najwyżej jednego-dwóch nowych klientów, którzy zrezygnowali z usług konkurencji — uważa Wiesław Jaruga, dyrektor ds. handlowych firmy SIG Combi Block.

Szwedzi liczą na mleko

Do niedawna mleko nie było w Polsce produktem markowym. Dopiero wypromowanie marek handlowych zaowocowało rozwojem branży. Tetra Pak swoją przyszłość w Polsce widzi przede wszystkim na rynku mleka. Nie tylko jako sprzedawca urządzeń do pakowania.

— Klient przy wyborze produktu kieruje się marką, a to znaczy, że w branży mlecznej jest jeszcze wiele do zrobienia — twierdzi Anders Lindgreen.

Według danych Tetra Pak, jej udział w polskim rynku napojów w kartonach wynosi ok. 70 proc., a w rynku opakowań mleka UHT — 60 proc. I właśnie na rosnącą sprzedaż mleka UHT koncern liczy najbardziej.

Zejść do fachowców

Szwedzi chcieliby dzielić się swoimi doświadczeniami z polskimi firmami mleczarskimi. Jednak w tym celu pragną toczyć rozmowy handlowe ze specjalistami, a nie jak dotychczas — tylko z szefami firm.

— Dzięki temu szybciej będzie można poprawić jakość i ewentualne niedociągnięcia — dodaje Anders Lindgreen.