Text zaczął zarabiać na AI

Marek MuszyńskiMarek Muszyński
opublikowano: 2024-07-03 16:59

Spółka poprawiła wskaźniki w I kwartale nowego roku obrotowego i pobiera już opłaty z pakietu funkcjonalności One AI+.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • w jaki sposób Text pracuje nad wzrostem liczby klientów,
  • jak spółka wykorzystuje AI w swojej działalności,
  • jak spółka i analitycy oceniają perspektywy wyników.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nowy pakiet, który jest asystentem AI przygotowanym wespół z OpenAI, jest dostępny w sprzedaży od czerwca dla nowych klientów Livechata. Przez pierwsze dwa tygodnie klienci mogą korzystać z niego bezpłatnie, więc Text opłaty zaczął pobierać od połowy poprzedniego miesiąca.

- Statystyki dotyczące pakietu są na razie niestabilne, obarczone dużą zmiennością, dlatego ich nie prezentujemy. Ale widać efekt na initial ARPU (początkowy miesięczny przychód na użytkownika – red.) Livechata. Wzrost ARPU to także efekt optymalizacji i podwyższania planów taryfowych przez klientów – mówi Marcin Droba, odpowiadający w spółce za kontakty z inwestorami.

ARPU w produktach rośnie

ARPU Livechata w I kwartale roku obrotowego 2023/2024 (czyli na koniec czerwca) wzrosło do 170,7 USD z 160,1 USD kwartał wcześniej i 158,2 USD przed rokiem. Liczba klientów Livechata spadła jednak o 325 do 37,5 tys., co w przypadku 200 klientów jest spowodowane zmianą definicji klienta – do tej pory liczono wszystkich płacących klientów, a teraz sprawdzane jest także czy klient rzeczywiście ma dostęp do narzędzia. Usługa Livechat pozostaje głównym źródłem przychodów spółki z udziałem 91 proc. W ujęciu dolarowym przychody z tego produktu wzrosły o 8 proc. w ciągu roku.

- Zmiany w cennikach poprawiły ARPU, ale niestety spowodowały większy odpływ klientów. Aby być w pełni zadowolonymi, potrzebujemy jednoczesnego wzrostu ARPU i liczby klientów. Pracujemy nad nowymi kanałami pozyskiwania klientów, optymalizujemy używanie produktów i możliwości ich łączenia. Ważny etap zmian zamkniemy pod koniec września i liczymy, że większy wzrost wróci jesienią – mówi Marcin Droba.

OpenWidget, który jest jedynym darmowym narzędziem Textu, przekroczył próg 1 tys. użytkowników. Spółka obserwuje konwersje na usugę Livechat. Zaczęto też sprzedawać platformę deweloperską premium API as a service, której monetyzacja szacowana jest na 50 tys. USD w I kwartale, a liczba klientów to 170.

- Liczymy, że zobaczymy szybki wzrost i produkt ten, który obecnie jest częścią Livechatu, może stanowić docelowo ważną część biznesu Textu – mówi Marcin Droba.

W przypadku Chatbota ARPU wzrosło do 146,2 USD, a liczba klientów o 2 proc. kw/kw do 2956. Liczba ta nie uwzględnia 70 klientów non-profit, którzy błędnie byli ujmowani we wcześniejszych danych.

- W Chatbocie wykorzystujemy własne modele językowe sztucznej inteligencji, a klienci często płacą za dodatkowe kontakty poza pakietem. Gdyby to uwzględnić, to ARPU sięgnęłoby 198,9 USD – mówi Marcin Droba.

ARPU HelpDesku wzrosło do 172 USD, a liczba klientów zwiększyła się o 32. W czerwcu dodano nowy, droższy plan taryfowy. Przychody z tego produktu w ciągu roku urosły o ponad 80 proc.

Punkt zwrotny

W I kwartale Text otrzymał 22,62 mln USD płatności, czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. W rezultacie MRR (miesięczny powtarzalny przychód) z 6,66 mln USD na koniec marca wzrósł do 7,07 mln USD w I kwartale.

- Wskaźnik ten mógłby być o 0,3 mln USD wyższy, gdybyśmy uwzględnili dodatkowe przychody, w tym z API. Trudno sobie wyobrazić, abyśmy nie poprawili MRR w kolejnym kwartale – mówi Marcin Droba.

Dane spodobały się inwestoromna otwarciu sesji w środę, 3 lipca, akcje rosły o ponad 5 proc., a w ciągu dnia zwyżka przekroczyła 12 proc. Może to być punkt zwrotny w notowaniach spółki, której akcje potaniały przez ostatni rok o 30 proc. ze względu na obawy, że nie skorzysta ona na rozwoju sztucznej inteligencji.

– Text wygląda obecnie bardzo ciekawie pod względem wyceny mnożnikowej i perspektyw. Spółka ma sensowny plan na inwestycje w nowe produkty i AI. Funkcje AI od dwóch tygodni generują już przychody. Ponadto bardzo pozytywne jest, że Text oczekuje rosnących MRR w najbliższym czasie oraz stabilnego poziomu zatrudnienia. Wszystko to przemawia za rosnacym trendem rentowności – uważa Adrian Kowollik, analityk East Value Research.