The Village pomaga opiekować się dziećmi

opublikowano: 30-07-2021, 12:43

Wioski.co, internetowa platforma kojarząca rodziców z mikropunktami opieki, chce połączyć wysoki poziom usług z przystępną ceną i dać impuls do rozwoju przedsiębiorczości.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • jaki biznes rozwija obecnie Aleksandra Kozera, twórczyni agencji Elab, sprzedanej w 2017 r.,
  • jakie nowe formuły opieki nad dziećmi do lat trzech pojawiają się na rynku i dlaczego interesują się nimi inwestorzy,
  • z jakimi barierami mierzą się kobiety wracając na rynek pracy.

Indywidualne podejście do opieki nad dzieckiem, jego intelektualny rozwój, wspieranie kreatywności zyskują na znaczeniu. Nie zawsze jednak taki pakiet są w stanie zaoferować duże żłobki i przedszkola, a nie każdego stać na posłanie dziecka do najlepszej placówki lub na zatrudnienie niani. Na rynku powstaje miejsce na nowe formy opieki: prywatne mikrożłobki i mikroprzedszkola z małymi grupami dzieci, demokratyczne punkty opieki dziennej, wioski, inicjatywy sąsiedzkie czy współdzielenie usług pełnoetatowej niani.

Trzy przedsiębiorczynie - Aleksandra Kozera, Agnieszka Łuczak i Weronika Matejko-Skwarek - dostrzegły ten trend i przestrzeń dla biznesu. Idea zaowocowała powstaniem spółki The Village i marketplace’u Wioski.co, który w sieci łączy rodziców z mikropunktami opieki nad dziećmi do lat trzech. Platforma już na starcie zyskała zaufanie inwestorów. 2,7 mln zł na jej rozwój wyłożyli fundusz Movens VC i aniołowie biznesu.

Nowe podejście do opieki
Nowe podejście do opieki
Aleksandra Kozera, prezes The Village, pomysł na założenie platformy integrującej dwie strony - osób szukających i oferujących opiekę nad dziećmi - oparła na własnych doświadczeniach i wiedzy wyniesionej ze studiów na Harvardzie.
Marek Wiśniewski

Biznes na bazie własnych doświadczeń

Pomysłodawczynią platformy jest Aleksandra Kozera, prezes The Village, absolwentka Harvard Graduate School of Education, a prywatnie mama dwóch synów. Podczas studiów w Stanach Zjednoczonych zdobywała wiedzę o najlepszych metodach wspierania rozwoju i edukacji najmłodszych. Jednocześnie obserwowała przepaść między akademicką teorią a praktyką i doświadczała problemów, z jakimi zmagają się rodzice. Z tej mieszanki narodził się pomysł stworzenia platformy Wioski.co.

- W Polsce tylko 11 proc. dzieci poniżej 2,5 roku korzysta ze żłobków i przedszkoli. Unia Europejska dąży do uzyskania średniej na poziomie 33 proc. Polskie społeczeństwo jest jednak dość konserwatywne, dominuje patriarchat, a na kobiety spada obowiązek opieki nad małymi dziećmi, co wymusza rezygnację z życia zawodowego – mówi Aleksandra Kozera.

Zmiana społecznych oczekiwań
Zmiana społecznych oczekiwań
Zdaniem współzałożycielki The Village w ostatnich latach oczekiwania rodziców dotyczące standardów opieki nad dziećmi i ich edukacji mocno wzrosły. Dziś wymaga się bardziej zindywidualizowanego podejścia.
ida podsiebierska

Wioski.co mają zwiększać dostęp do bardziej ekonomicznych, a jednocześnie elastycznych i zapewniających wysoką jakość formuł opieki. Włączanie do platformy kolejnych mikropunktów ma być poprzedzone weryfikacją (tzw. managed marketplace). Założycielki The Village liczą, że do końca roku zgromadzi ok. 100 punktów opieki.

Platforma ma być również narzędziem wspierającym edukację dzieci, a także zarządzanie i administrowanie punktami opieki. Ma też stanowić impuls do rozwoju mikroprzedsiębiorczości.

Opieka dopasowana do potrzeb
Opieka dopasowana do potrzeb
Rodzice chcą mieć coraz większy wpływ na sposób, w jaki opieka na ich dziećmi jest sprawowana. Najlepsze placówki opiekuńczo-wychowawcze są jednak nie na każdą kieszeń. Zyskują na tym tańsze rozwiązania, powstające z potrzeby chwili.
ida podsiebierska

– Mocno wierzę, że przedsiębiorczość może mieć pozytywny wpływ na świat. Nie chciałabym, żeby moje działania biznesowy były skoncentrowane wyłącznie na maksymalizacji zysku. Wartość ma dla mnie maksymalizacja korzyści wszystkich interesariuszy - właścicieli wiosek, dzieci, rodziców itd. – zapewnia Aleksandra Kozera.

The Village nie jest jej pierwszym biznesem. W 2017 r. sprzedała agencję Elab, łączącą polskich uczniów i studentów z uczelniami zagranicznymi.

Konserwatywne podejście do roli kobiet
Konserwatywne podejście do roli kobiet
W Polsce nadal obowiązki związane z opieką nad dziećmi spadają na kobiety. To one częściej niż ich partnerzy rezygnują lub zawieszają z tego powodu karierę zawodową. The Village chce oferować bardziej elastyczne formuły opieki, ułatwiając kobietom szybszy powrót na rynek pracy.
ida podsiebierska

Macierzyństwo i kariera nadal się rozmijają

Raport „Kobiety na rynku pracy 2021”, autorstwa firmy Hays Poland, potwierdza, że obowiązki związane z opieką nad dziećmi w Polsce spoczywają głównie na kobietach. Sytuacja nie zmieniła się w czasie pandemii - to pracujące mamy częściej korzystały z zasiłków wypłacanych w okresie zamknięcia placówek opiekuńczych i edukacyjnych, nawet jeśli oboje rodzice pracowali w trybie zdalnym.

Taki stan rzeczy spowalnia rozwój zawodowy kobiet, utrudniając np. zdobycie awansu w pracy. Co druga kobieta i co piąty mężczyzna uważają, że płeć pracownika wpływa na perspektywę jego rozwoju w strukturach firm.

Od lat mówi się także o nierównościach w poziomie wynagrodzeń kobiet i mężczyzn. Tylko 36 proc. kobiet uważa, że płeć nie ma wpływu na wysokość zarobków - wskazuje badanie Hays Poland. Postrzeganie sytuacji przez mężczyzn jest odmienne - aż 70 proc. uważa, że płeć w tym aspekcie nie ma znaczenia.

Inwestorzy zaglądają do sektora opieki nad dziećmi

January Ciszewski (za pośrednictwem spółki JR Holding) oraz Nunatak Capital zainwestowali w LiveKid, twórcę system cyfrowego wsparcia dla przedszkoli, żłobków, ułatwiającego zarządzanie placówkami i kontakt rodziców z opiekunami. Do spółki popłynęło 9 mln zł. Start-up został natomiast wyceniony na 40 mln zł. Z pomocą inwestorów, a obecnie także współwłaścicieli (obejmą 22,61 proc. udziałów w spółce), firma postawi na przyspieszony rozwój w kraju, spróbuje też zawojować zagraniczne rynki, m.in. hiszpański, niemiecki i szwajcarski. Obecnie obsługuje już ponad 150 tys. użytkowników i 1,3 tys. placówek edukacyjnych w Polsce i innych krajach europejskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane