TMS: Odreagowanie wzrostów w Europie

DM TMS
opublikowano: 05-11-2008, 12:42

Na giełdach w USA oraz Azji zapanowały pozytywne nastroje związane z rozstrzygnięciem wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Prezydentem został Barack Obama, jednak to nie wybór konkretnego kandydata stał się przyczyną pozytywnej reakcji inwestorów, ale sam fakt zakończenia wyborów. W poniedziałek bardzo silnie dało się wyczuć atmosferę oczekiwania – główne indeksy amerykańskie zamknęły się z praktycznie zerowym zyskiem.

Ostatnia, wtorkowa sesja natomiast przyniosła zdecydowaną poprawę nastrojów. Główne indeksy Dow Jones oraz S&P 500 zyskały na wczorajszym zamknięciu odpowiednio 3,3% i 4,1%. Rynek azjatycki zareagował na rozstrzygnięcie wyborów również wzrostami. Nikkei 225 zwyżkował o 4,5%, ciągnięty w górę przez spółki eksportowe.

Rosły również pozostałe indeksy regionu.

W Europie Zachodniej natomiast ma dziś miejsce odreagowanie wcześniejszych wzrostów i od rana wszystkie wszystkie główne giełdy spadają. Tracą także indeksy z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w tym WIG 20 – w południe indeks zniżkował o 2,3% w stosunku do zmknięcia z poprzedniego dnia.

Nie wiadomo jeszcze, jak przyszła polityka gospodarcza Baracka Obamy wpłynie na sytuację amerykańskiej gospodarki i nastroje na światowych giełdach. Charakterystyczny dla nowego prezydenta jest  nacisk na zwiększenie wydatków budżetowych nakierowanych między innymi na pomoc socjalną raz poprawę sytuacji społeczeństwa amerykańskiego. W obecnym momencie stymulowanie gospodarki poprzez bardziej ekspansywną politykę pieniężną byłoby raczej nieskuteczne ze względu na spadek nastrojów wśród konsumentów i przedsiębiorców.

Poluźnienie polityki fiskalnej i stymulowanie gospodarki poprzez wydatki rządowe wydaje się być racjonalnym rozwiązaniem. Potrzeba jednak nie tyle zwiększenia wydatków socjalnych, jak inwestycyjnych. Dokładny kierunek działania nowego prezydenta nie jest jednak jeszcze znany.

Joanna Pluta
Departament Doradztwa i Analiz
DM TMS Brokers S.A.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DM TMS

Polecane