To będzie rok wyzwań

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2012-11-30 00:00

OKIEM EKSPERTA: THOMAS BAGGE

Jednym z wyzwań dla polskiej gospodarki morskiej jest niedostateczna konkurencyjność polskich portów względem zachodnich. Niektórzy polscy importerzy nadal chętniej odprawiają towary w portach zachodnich. Główne powody to skomplikowane przepisy celno- -podatkowe i słabo rozwinięta infrastruktura portowa. Polskie terminale są stosunkowo nowymi graczami na scenie europejskiej, ale rodzima gospodarka morska dysponuje idealną sytuacją geopolityczną i czterema dużymi portami. Niezbędne są stałe inwestycje w ich rozwój, by mogły one konkurowaćze swoimi europejskimi odpowiednikami, zarówno pod względem przepisów jak i rozwiązań infrastrukturalnych. Ogromną rolę odgrywa także zaplecze logistyczne portów, które powinny być odpowiednio skomunikowane z resztą kraju poprzez sprawną sieć kolejową i drogową. Takie rozwiązania wymagają inicjatywy wielu podmiotów, konsekwencji w działaniu i współpracy sektorów publicznego i prywatnego. Dla Maersk Line mijający rok był zarówno w Polsce, jak i na świecie czasem ważnych decyzji biznesowych. Po pierwsze — postanowiliśmy „zmienić branżę”, tzn. sprawić, by znowu zaczęła odnotowywać choćby minimalne zyski. Warto przypomnieć, że przez siedem lat średnia stopa zwrotu z inwestycji w branży wynosiła około 1 proc., gdy akceptowalny poziom to 10 proc. Ciągłe obniżanie stawek przy stale rosnących cenach paliwa czy obsługi znacznie zaburzyły rentowność sektora transportu morskiego. Dlatego po licznych analizach zdecydowaliśmy o podwyżkach stawek. Dzięki konsekwentnej polityce odrabiania strat w III kwartale 2012 r. Grupa A.P.Moller-Maersk osiągnęła 8-procentowy wzrost zysku w porównaniu z takim samym okresem w 2011 r. Na rynku polskim skoncentrowaliśmy się na rozwoju oferty intermodalnej. Uruchomiliśmy dwa specjalne połączenia kolejowe łączące terminal w Gdańsku z Kątami Wrocławskimi i Sławkowem na południu kraju. Mamy świadomość, że wyniki polskiego nabrzeża są powiązane z sytuacją na rynkach światowych, które dotknęło spowolnienie. Polska spodziewa się wzrostu PKB o około 2 proc. w 2013 r. Przed branżą stoi zatem sporo wyzwań.

THOMAS BAGGE

prezes i szef regionu Europy Środkowo-Wschodniej Maersk Polska