To będzie rok wyzwań i szans

Materiał sponsorowany
14-04-2014, 00:00

3 PYTANIA DO… ADAMA PURWINA, PREZESA PKP CARGO

1 Jakich wyników finansowych oczekuje zarząd w 2014 r.?

Adam Purwin, prezes PKP Cargo
Zobacz więcej

Adam Purwin, prezes PKP Cargo

Jako spółka giełdowa nie publikujemy precyzyjnych prognoz finansowych. Jednocześnie mogę powiedzieć, że 2014 r. będzie rokiem zarówno wyzwań, jak i wielu szans biznesowych. Prognozowany wzrost PKB daje solidne podstawy do optymizmu, ponieważ PKP CARGO jako barometr gospodarki będzie beneficjentem poprawy koniunktury. W bieżących działaniach będziemy skupiać się na wypracowaniu optymalnych rozwiązań w zakresie wykorzystania taboru, co jest związanie m.in. z modernizacją infrastruktury. W tym roku inwestycje w tym obszarze wyniosą nie mniej niż 7,3 mld zł, czyli najwięcej w historii, a zakres prac obejmuje 1500 km linii kolejowych. To przyniesie konkretne korzyści w postaci zwiększenia prędkości handlowej. Do tego czasu będziemy stawiać czoła wyzwaniom związanym m.in. z lokalnymi wyłączeniami. W całym procesie klient będzie w centrum naszej uwagi. Elastyczne rozwiązania logistyczne dostosowane do potrzeb i oczekiwań naszych partnerów biznesowych to oferta, jaką będziemy konkurować z kilkudziesięcioma przewoźnikami działającymi w Polsce.

2 Czy ustabilizowanie stawek dostępu do torów pozwoli spółce uzyskać lepsze marże i poprawić wyniki finansowe, czy też w długim okresie można spodziewać się obniżki cen przewozów dla klientów spółki?

Jedno nie wyklucza drugiego, choć proszę pamiętać, że stawki dostępu do infrastruktury to tylko jeden z elementów wpływających na naszą politykę cenową. Najważniejszym elementem obniżki tych stawek jest fakt zwiększenia konkurencyjności towarowych przewozów kolejowych, które przez ostatnie lata traciły udziały na rzecz transportu drogowego. Wraz z postępami w modernizacji infrastruktury powstanie impuls napędzający ten segment transportu. Do tej pory mieliśmy do czynienia z bardzo liberalnym rynkiem, najbardziej konkurencyjnym w Europie. Jego rozwój blokowały wysokie stawki dostępu do infrastruktury będące obciążeniem kosztowym oraz słaba jakość infrastruktury, która poza oczywistym odpływem klientów do innych gałęzi transportu, powodowały także utrudnienia związane z nieefektywnym wykorzystaniem zasobów zarówno taborowych, jak i kadrowych.

3 Jaki jest program inwestycyjny na ten rok?

W najbliższych latach chcemy skupić się na realizacji strategii i wykorzystaniu potencjału do dalszego rozwoju, nowoczesnych rozwiązaniach oraz umacnianiu pozycji na rynkach: polskim i zagranicznych. Nadal prowadzone będą także działania restrukturyzacyjne i modernizacyjne, w tym inwestycje związane z transportem intermodalnym. W ostatnim czasie uruchomiliśmy m.in. terminal we Franowie, podpisaliśmy również umowę na dostarczenie 330 platform intermodalnych. W 2014 roku będziemy silnie inwestować w tabor, nawet kilkaset milionów złotych. Wynika to głównie z faktu, że kolejny rok, dwa to duże wyzwania wynikające z modernizacji infrastruktury, a co za tym idzie również wspomnianych wyłączeń na liniach kolejowych. Mamy ogromną przewagę nad konkurentami wynikającą z bogatego parku maszynowego. Chcemy to wykorzystać w relacjach z klientami. Nie ma zagrożenia, że w przypadku wyzwań związanych z niską prędkością przewozu zabraknie nam taboru. Dodatkowo inwestujemy nie tylko w sprzęt, ale także w ludzi. Uruchamiamy szeroko zakrojone programy szkoleniowe dla maszynistów, stając się ośrodkiem rewitalizacji tej grupy zawodowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał sponsorowany

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / To będzie rok wyzwań i szans