1 Jakich wyników finansowych oczekuje zarząd w 2014 r.?

Jako spółka giełdowa nie publikujemy precyzyjnych prognoz finansowych. Jednocześnie mogę powiedzieć, że 2014 r. będzie rokiem zarówno wyzwań, jak i wielu szans biznesowych. Prognozowany wzrost PKB daje solidne podstawy do optymizmu, ponieważ PKP CARGO jako barometr gospodarki będzie beneficjentem poprawy koniunktury. W bieżących działaniach będziemy skupiać się na wypracowaniu optymalnych rozwiązań w zakresie wykorzystania taboru, co jest związanie m.in. z modernizacją infrastruktury. W tym roku inwestycje w tym obszarze wyniosą nie mniej niż 7,3 mld zł, czyli najwięcej w historii, a zakres prac obejmuje 1500 km linii kolejowych. To przyniesie konkretne korzyści w postaci zwiększenia prędkości handlowej. Do tego czasu będziemy stawiać czoła wyzwaniom związanym m.in. z lokalnymi wyłączeniami. W całym procesie klient będzie w centrum naszej uwagi. Elastyczne rozwiązania logistyczne dostosowane do potrzeb i oczekiwań naszych partnerów biznesowych to oferta, jaką będziemy konkurować z kilkudziesięcioma przewoźnikami działającymi w Polsce.
2 Czy ustabilizowanie stawek dostępu do torów pozwoli spółce uzyskać lepsze marże i poprawić wyniki finansowe, czy też w długim okresie można spodziewać się obniżki cen przewozów dla klientów spółki?
Jedno nie wyklucza drugiego, choć proszę pamiętać, że stawki dostępu do infrastruktury to tylko jeden z elementów wpływających na naszą politykę cenową. Najważniejszym elementem obniżki tych stawek jest fakt zwiększenia konkurencyjności towarowych przewozów kolejowych, które przez ostatnie lata traciły udziały na rzecz transportu drogowego. Wraz z postępami w modernizacji infrastruktury powstanie impuls napędzający ten segment transportu. Do tej pory mieliśmy do czynienia z bardzo liberalnym rynkiem, najbardziej konkurencyjnym w Europie. Jego rozwój blokowały wysokie stawki dostępu do infrastruktury będące obciążeniem kosztowym oraz słaba jakość infrastruktury, która poza oczywistym odpływem klientów do innych gałęzi transportu, powodowały także utrudnienia związane z nieefektywnym wykorzystaniem zasobów zarówno taborowych, jak i kadrowych.
3 Jaki jest program inwestycyjny na ten rok?
W najbliższych latach chcemy skupić się na realizacji strategii i wykorzystaniu potencjału do dalszego rozwoju, nowoczesnych rozwiązaniach oraz umacnianiu pozycji na rynkach: polskim i zagranicznych. Nadal prowadzone będą także działania restrukturyzacyjne i modernizacyjne, w tym inwestycje związane z transportem intermodalnym. W ostatnim czasie uruchomiliśmy m.in. terminal we Franowie, podpisaliśmy również umowę na dostarczenie 330 platform intermodalnych. W 2014 roku będziemy silnie inwestować w tabor, nawet kilkaset milionów złotych. Wynika to głównie z faktu, że kolejny rok, dwa to duże wyzwania wynikające z modernizacji infrastruktury, a co za tym idzie również wspomnianych wyłączeń na liniach kolejowych. Mamy ogromną przewagę nad konkurentami wynikającą z bogatego parku maszynowego. Chcemy to wykorzystać w relacjach z klientami. Nie ma zagrożenia, że w przypadku wyzwań związanych z niską prędkością przewozu zabraknie nam taboru. Dodatkowo inwestujemy nie tylko w sprzęt, ale także w ludzi. Uruchamiamy szeroko zakrojone programy szkoleniowe dla maszynistów, stając się ośrodkiem rewitalizacji tej grupy zawodowej.