To nie jest czas stwarzania szans

Anna Leder, Łukasz Gromkowski
08-03-2004, 00:00

Pracodawcy oczekują od kandydatów ubiegających się o zatrudnienie potwierdzenia w praktyce ich kwalifikacji. Ale tylko nieliczni dają szansę odbycia praktyki.

Z przeprowadzonej pod koniec lutego przez redakcję „PB” ankiety wynika, że firmy tworzą coraz mniej miejsc, w których można zdobyć szlify zawodowe.

Z pytaniami zwróciliśmy się do 100 największych (według raportu „Lista 500” dziennika „Rzeczpospolita”) firm w kraju. W odpowiedziach ankietowani formułowali oczekiwania wobec studentów, którzy chcieliby odbyć u nich praktyki zawodowe, staż lub rozpocząć pierwszą pracę. Prosiliśmy także o przedstawienie warunków, jakie muszą spełnić osoby ubiegające się o przyjęcie na staż lub praktyki. Pytaliśmy o możliwości odbycia stażu zagranicznego oraz możliwości zatrudnienia w firmie.

Przedsiębiorstwa, które udzieliły nam odpowiedzi, prowadzą własne programy, które mają pomagać młodym ludziom w starcie zawodowym. W praktyce okazuje się jednak, że tylko nieliczni mogą z tej szansy skorzystać. Za mało jest miejsc dla stażystów czyli osób, które pracują na takich samych warunkach jak inni zatrudnieni w firmie. Większość, nawet dużych przedsiębiorstw, w ogóle nie zatrudnia stażystów. Przeważają odpowiedzi dotyczące możliwości odbycia praktyk.

Okiem eksperta

Zatrudnianie stażystów buduje prestiż

Podstawowy problem to brak precyzyjnych definicji stażu i praktyki. Pojęcia te są często mylone i używane zamiennie. Stąd też pracodawcy pytani oddzielnie o staże i praktyki udzielają mało precyzyjnych odpowiedzi. Drugi problem to zbyt mała liczba dostępnych na rynku programów stażowych.

Praktyki i staże są cenne dla młodych ludzi u progu kariery zawodowej. Większość z nich jest gotowa pracować na początku bez wynagrodzenia i świadczeń socjalnych, byle tylko zdobyć pierwsze doświadczenia. Szkoda, że wciąż jeszcze nieliczne firmy zdają sobie sprawę z tego, iż organizując i fundując praktyki i staże budują swój wizerunek — zarówno wśród studentów, jak i w środowisku biznesu.

Joanna Kotzian

menedżer ds. marketingu i PR w firmie HRK

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Leder, Łukasz Gromkowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Kariera / To nie jest czas stwarzania szans