Torpol przebiera w kontraktach

opublikowano: 09-09-2019, 22:00

Spółka ma rekordowy portfel, wart ponad 4 mld zł netto. O nowe zlecenia nie musi walczyć za wszelką cenę.

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) wykonały już w tej perspektywie kontrakty za 10 mld zł. Z danych na lipiec 2019 r. wynika, że realizują inwestycje warte prawie 38 mld zł, prowadzą przetargi szacowane na 10 mld zł i prace projektowe dotyczące robót wycenianych na 6,8 mld zł. Jednym z największych wykonawców realizujących kontrakty dla PKP PLK jest giełdowy Torpol. Jego portfel zamówień jest wart netto 4,17 mld zł. Do zdobywania nowych zleceń będzie podchodził ostrożnie.

— Portfel zamówień daje nam komfort i poczucie bezpieczeństwa. Raczej będziemy wybierać umowy o dłuższym harmonogramie realizacji, wykonywane w modelu projektuj i buduj — twierdzi Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu.

Na znaczące zwiększenie w rekordowym portfelu kontraktów zakładających krótkie terminy realizacji nie pozwala potencjał wykonawczy. Torpol zapewnia, że będzie go rozbudowywał. Skumulowane nakłady inwestycyjne szacuje na 130 mln zł. Planuje m.in. zakup nowej podbijarki, dźwigu oraz sprzętu do utrzymania sieci kolejowej. Grzegorz Grabowski podkreśla, że zdobycie nowych zamówień zależy także od polityki banków. Szacuje, że przy obecnym poziomie portfela Torpol musi mieć zabezpieczenia i gwarancje warte około 1 mld zł. Obecnie dysponuje limitami niezbędnymi do wykonania pozyskanych kontraktów,ale bez poluzowania polityki finansowej banków i ubezpieczycieli trudno będzie mu zdobyć duże umowy, zwłaszcza wymagające szybkiej realizacji.

— Taka sytuacja na rynku już negatywnie zaczyna wpływać na realizację programu inwestycji PKP PLK. Firmy budowlane mają w portfelach wiele kontraktów kolejowych, drogowych itp., więc nie są zdeterminowane do realizowania prac za wszelką cenę. W przetargach ogłaszanych w ostatnich miesiącach przez PKP PLK oferowały ceny znacznie przekraczające kosztorysy. Niedawno natomiast w przetargu na dokończenie autostrady A1 nie zgłosił się żaden wykonawca. W postępowaniach kolejowych może być podobnie. Wiarygodni wykonawcy, dysponujący dużym potencjałem wykonawczym i finansowym, mają już bowiem w znaczniej części wypełnione portfele zleceń — uważa Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro- Kolej.

Grzegorz Grabowski dodaje, że PKP PLK pomagają w poprawie płynności wykonawców, przekazując zaliczki oraz — na wniosek przedsiębiorców — przyśpieszając płatności za wykonane prace. Jeśli np. wykonawca przedstawi dokumenty potwierdzające wykonanie jakiegoś etapu prac oraz rozliczenie z podwykonawcami, może od PKP PLK uzyskać wynagrodzenie nawet tydzień lub dwa przed terminem. Takie podejście inwestora pomaga w realizacji i finansowaniu bieżących umów. Torpol planuje też rozwijać działalność na innych rynkach. W strategii na lata 2019-23 zakłada osiągnięcie skumulowanego przychodu netto na poziomie 8,82 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu