Torpol przebiera w kontraktach

Spółka ma rekordowy portfel, wart ponad 4 mld zł netto. O nowe zlecenia nie musi walczyć za wszelką cenę.

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) wykonały już w tej perspektywie kontrakty za 10 mld zł. Z danych na lipiec 2019 r. wynika, że realizują inwestycje warte prawie 38 mld zł, prowadzą przetargi szacowane na 10 mld zł i prace projektowe dotyczące robót wycenianych na 6,8 mld zł. Jednym z największych wykonawców realizujących kontrakty dla PKP PLK jest giełdowy Torpol. Jego portfel zamówień jest wart netto 4,17 mld zł. Do zdobywania nowych zleceń będzie podchodził ostrożnie.

— Portfel zamówień daje nam komfort i poczucie bezpieczeństwa. Raczej będziemy wybierać umowy o dłuższym harmonogramie realizacji, wykonywane w modelu projektuj i buduj — twierdzi Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu.

Na znaczące zwiększenie w rekordowym portfelu kontraktów zakładających krótkie terminy realizacji nie pozwala potencjał wykonawczy. Torpol zapewnia, że będzie go rozbudowywał. Skumulowane nakłady inwestycyjne szacuje na 130 mln zł. Planuje m.in. zakup nowej podbijarki, dźwigu oraz sprzętu do utrzymania sieci kolejowej. Grzegorz Grabowski podkreśla, że zdobycie nowych zamówień zależy także od polityki banków. Szacuje, że przy obecnym poziomie portfela Torpol musi mieć zabezpieczenia i gwarancje warte około 1 mld zł. Obecnie dysponuje limitami niezbędnymi do wykonania pozyskanych kontraktów,ale bez poluzowania polityki finansowej banków i ubezpieczycieli trudno będzie mu zdobyć duże umowy, zwłaszcza wymagające szybkiej realizacji.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Taka sytuacja na rynku już negatywnie zaczyna wpływać na realizację programu inwestycji PKP PLK. Firmy budowlane mają w portfelach wiele kontraktów kolejowych, drogowych itp., więc nie są zdeterminowane do realizowania prac za wszelką cenę. W przetargach ogłaszanych w ostatnich miesiącach przez PKP PLK oferowały ceny znacznie przekraczające kosztorysy. Niedawno natomiast w przetargu na dokończenie autostrady A1 nie zgłosił się żaden wykonawca. W postępowaniach kolejowych może być podobnie. Wiarygodni wykonawcy, dysponujący dużym potencjałem wykonawczym i finansowym, mają już bowiem w znaczniej części wypełnione portfele zleceń — uważa Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro- Kolej.

Grzegorz Grabowski dodaje, że PKP PLK pomagają w poprawie płynności wykonawców, przekazując zaliczki oraz — na wniosek przedsiębiorców — przyśpieszając płatności za wykonane prace. Jeśli np. wykonawca przedstawi dokumenty potwierdzające wykonanie jakiegoś etapu prac oraz rozliczenie z podwykonawcami, może od PKP PLK uzyskać wynagrodzenie nawet tydzień lub dwa przed terminem. Takie podejście inwestora pomaga w realizacji i finansowaniu bieżących umów. Torpol planuje też rozwijać działalność na innych rynkach. W strategii na lata 2019-23 zakłada osiągnięcie skumulowanego przychodu netto na poziomie 8,82 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane