Trendy w gospodarce 2023

Partnerem publikacji jest Capital 24
opublikowano: 2023-04-19 15:29
zaktualizowano: 2023-04-19 15:48

Możliwości rozwoju firmy, jej walory i wykorzystanie doświadczenia, sukces rynkowy, zależą od wielu czynników, takich jak pozycja w branży, potrzeby rynkowe i wiele innych. Jednak, istnieją pewne trendy, które mogą pomóc w rozwoju firmy i osiągnięciu przewagi konkurencyjnej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Transformacja cyfrowa dotyczy wszystkich krajów na świecie, a Polska nie jest wyjątkiem. Pandemia COVID-19 przyspieszyła ten proces, wprowadzając nowe wymagania dla firm, instytucji i jednostek, co wymagało szybkiej adaptacji do nowych warunków pracy i życia zdalnego.

Biznes-Rozwój-Doświadczenie – transformacja cyfrowa

W debacie pt. Biznes-Rozwój-Doświadczenie – transformacja cyfrowa, udział wzięli: Beata Drzazga, założycielka BetaMed SA, Łukasz Rumowski, dyrektor Działu Innowacji i Marketingu w ARCUS SA, oraz Piotr Dubno, członek zarządu Motivizer.

– Postępującą transformację cyfrową jako jedną z pozytywnych przemian wywołanych pandemią. Nowy model pracy hybrydowej spowodował uwolnienie potrzeb rynku dotyczących cyfryzacji i usprawniania procesów. Robotyzacja i inteligentna automatyzacja stały się codziennością. Przedsiębiorcy cenią bezpieczeństwo, mobilność, możliwość pracy z dowolnego miejsca na świecie. To zupełnie inne podejście do kultury organizacyjnej, które ma sprzyjać wdrażaniu innowacji i zarządzaniu zmianą, co oczywiście wymaga odpowiedniej edukacji i świadomości technologicznej. Rola odważnego lidera przemian, oraz doskonalenie kompetencji cyfrowych proaktywnych zespołów, to czynniki niezbędne do efektywnego wdrożenia innowacji w firmie. Podstawą do efektywnej automatyzacji jest dostarczenie systemom najlepszej jakości danych. Każdy obszar da się zautomatyzować, czy jest to digitalizacja dokumentacji kadrowej, OCR dokumentów finansowych, automatyzacja rejestracji korespondencji, czy procesów sprzedażowych - wskazał Łukasz Rumowski.

Piotr Dubno również się zgodził, że pandemia wpłynęła na tempo rozwoju i wzrost liczby klientów, którzy poszukiwali sposobów na szybką i skuteczną digitalizację procesów, które wcześniej wymagały międzyludzkich interakcji i papierowej dokumentacji.

– Gwałtownie wzrosła popularność różnego rodzaju aplikacji służących digitalizacji naszego życia – od Microsoft Teams, przez zakupy w Internecie po treningi online. Dla Motivizer – firmy, której misją jest wsparcie klientów w transformacji cyfrowej wszystkiego co jest związane z relacjami pracownik – pracodawca, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. benefitów pozapłacowych, motywacji i well–being czas pandemii był czasem ogromnego przyspieszenia tempa rozwoju i szybkiego wzrostu liczby klientów. Jesteśmy liderem technologicznym sektora tzw. HR Tech – dostawcą technologii do szybkiej i skutecznej digitalizacji i automatyzacja procesów, które w tradycyjnej formie wymagały międzyludzkich interakcji, papierowych dokumentów i następnie wielu dziesiątków godzin weryfikacji - mówił Piotr Dubno.

Doświadczenie, wiedza i umiejętności właścicieli i zarządzających organizacją mają ogromne znaczenie dla skutecznego pełnienia roli lidera. Beata Drzazga podkreślała, że rola przywódcy i lidera w każdej organizacji jest niezwykle istotna dla osiągnięcia sukcesu.

– To przywódca jest osobą, która odpowiada za kierowanie i motywowanie pracowników, bo ma umiejętności i charyzmę, aby inspirować innych do działania. Odpowiednio wykształcony i doświadczony przywódca może pomóc w osiągnięciu celów organizacyjnych i zapewnić permanentny rozwój firmy. Przywódca powinien mieć zdolność do inspirowania, kierowania i motywowania pracowników, aby ci pracowali na rzecz organizacji w sposób efektywny. Jednakże, aby być skutecznym przywódcą, ważne jest, by posiadać wiedzę, doświadczenie i umiejętności, które pomogą w zarządzaniu organizacją, to one pozwalają na podejmowanie trafnych decyzji, przewidywanie przyszłych problemów i dostosowywanie strategii organizacji do zmieniających się warunków rynkowych. Z drugiej strony są umiejętności interpersonalne, umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne. Wszystkie one są bardzo ważne dla skutecznego przywództwa. Właściciele firm, czy tylko ich zarządzający powinni stale pogłębiać wiedzę merytoryczną, która pomaga w zarządzaniu organizacją w świecie ciągłych zmian, jakie następują dziś każdego dnia. Chcąc osiągnąć sukces w biznesie, niezbędne jest również posiadanie wizji i łatwości podejmowania przemyślanego ryzyka. Przedsiębiorcy, którzy są jednocześnie liderami muszą być w stanie opracować strategię biznesową, która pozwoli organizacji na osiągnięcie sukcesu, a jednocześnie zaspokajać potrzeby klientów i pracowników - mówiła Beata Drzazga.

W gronie ekspertów o ESG

W drugiej debacie skupiono się na kolejnym trendzie tj. ESG. W rozmowie, którą poprowadził Tomasz Sańpruch udział wzięli: Justyna Szafraniec, dyrektor ds. PR w Generali Polska, Ilona Pieczyńska-Czerny, radca prawny, dyrektor w PwC Polska, dr Tomasz Karol Wiśniewski, koordynator Strategii ESG dla Rynku Kapitałowego, GPW oraz Andrzej Gutowski, dyrektor ds. ESG w Colliers.

Wprowadzenie strategii ESG może przynieść wiele korzyści, zarówno dla środowiska, jak i dla samej organizacji. Podmioty, które wdrażają strategie ESG, są bardziej wiarygodne i atrakcyjne dla inwestorów. Dodatkowo, firmy, które wprowadzają strategie ESG, często osiągają lepsze wyniki finansowe i są bardziej innowacyjne, co pozwala im lepiej konkurować na rynku.

– Mówiąc o zrównoważonym rozwoju myślimy o ESG, czyli trzech obszarach: dbaniu o środowisko naturalne, odpowiedzialności społecznej i ładzie korporacyjnym. Każda firma, która dąży do bycia odpowiedzialną uwzględnia te kryteria w swojej strategii. ESG zyskało w ostatnich latach popularność, częściowo za sprawą regulacji. Nie bez znaczenia są również oczekiwania akcjonariuszy i inwestorów, ale też konsumentów i pracowników, którzy przy swoich wyborach coraz częściej kierują się tymi kryteriami - powiedziała Justyna Szafraniec.

– Firmy, które myślą długoterminowo, chcą przez kolejne dziesiątki i setki lat generować wartość dla wszelkich grup interesariuszy, w tym szczególnie klientów, pracowników i partnerów, uwzględniają już dzisiaj zrównoważony rozwój w swoich decyzjach. Tylko biorąc pod uwagę zrównoważony rozwój we wszystkich strategicznych wyborach, mając na celu tworzenie wartości dla wszystkich interesariuszy można budować wartość i bardziej sprawiedliwe i odporne społeczeństwo. Jednym zdaniem – dbanie o zrównoważony rozwój to po prostu dbanie o ludzi i planetę - dodała.

Andrzej Gutowski podkreślił, że obszary ESG stają się coraz ważniejsze, nie tylko ze względu na nadchodzące wymogi raportowania zgodnie z dyrektywą CSRD, ale przede wszystkim jako integralne elementy strategii biznesowej.

– Obecnie spółki skupiają się na aspekcie przygotowania do raportowania oraz wykształceniu wewnętrznych kanałów informacyjnych do zbierania niezbędnych informacji. Wskaźniki ESG dotykają faktycznych, materialnych zagrożeń dla organizacji w przyszłości. Dzięki analizom, w jaki sposób firma może być dotknięta przez zmiany klimatu, czy jej działalność jest w stanie zaadaptować się do gospodarki niskoemisyjnej, w jaki sposób jest uzależniona od surowców i energii oraz opracowaniu strategii i scenariuszy mitygujących te zagrożenia sprawia, że firma jest lepiej zabezpieczona na przyszłość. Podobnie w kwestiach społecznych. Aspekty związane z równością płci, wspieraniem różnorodności czy luką płacową, monitorowanie tych obszarów oraz strategiczne podejście do nich pozwala świadomie kształtować kulturę organizacyjną wspierającą pozyskiwanie talentów czy retencję pracowników - mówił Andrzej Gutowski.

Oczywiście nie każda organizacja będzie w stanie całkowicie dostosować się do wytycznych i dobrych praktyk ESG, lub będzie chciała to zrobić, ale nawet przyjrzenie się powyższym wskaźnikom umożliwi świadome zarządzanie ryzykiem wiążącym się z obszarami środowiskowymi, społecznymi i ładu korporacyjnego.