Trwają rozmowy o powstaniu PKM
OBURZONY: Poseł Ryszard Zbrzyzny (SLD) jest oburzony, że zarząd KGHM, który deklarował chęć pozbycia się między innymi Miedziowego Centrum Zdrowia (spółki zajmującej się w KGHM działalnością medyczną), chce zainwestować kilkaset milionów złotych w media. fot. ARC
Dwie z trzech dużych firm, które mają stać się udziałowcami Polskiego Koncernu Medialnego, potwierdziły, że prowadzą negocjacje w tej sprawie. Projekt inwestycji w nową stację telewizyjną wywołał już burzę w KGHM.
W poniedziałek poinformowaliśmy, że Polski Koncern Naftowy, KGHM Polska Miedź i Polskie Sieci Elektroenergetyczne — trzy firmy kontrolowane przez Skarb Państwa — znajdą się wśród głównych udziałowców nowej spółki pod nazwą Polski Koncern Medialny (PKM).
Z jego udziałem doszłoby do przekształcenia kościelnej Telewizji Niepokalanów w komercyjną Telewizję Familijną. W jej zasięgu ma się jeszcze w tym roku znaleźć 40 proc. Polaków, czyli od 12 do 16 mln osób.
Związkowy szum
Nasza informacja wywołała burzę w zainteresowanych instytucjach. Najgłośniej zrobiło się w KGHM, gdzie działa Związek Zawodowy Pracowników Przemyślu Miedzianego, silny antagonista władz miedziowej spółki. Ryszard Zbrzyzny, szef ZZPPM i poseł SLD skierował w poniedziałek oficjalne zapytanie do zarządu KGHM w sprawie inwestycji w PKM. Przewodniczący zażądał wyjaśnienia przyczyny angażowania się firmy w ten projekt w sytuacji, gdy oficjalnie wycofuje się ona z pobocznej działalności. Zdaniem Ryszarda Zbrzyznego, wejście w PKM może być „zawoalowaną próbą angażowania się w nieodległe kampanie wyborcze: prezydencką w 2000 r. i parlamentarną w 2001 r.”
— Ku mojemu zaskoczeniu już wczoraj dostaliśmy odpowiedź na nasz list. Prezes Marian Krzemiński odpisał, że rozważane są różne formy wykorzystania potencjału kombinatu, zaś w kwestii powołania Polskiego Koncernu Medialnego żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły — powiedział nam poseł Zbrzyzny.
Siła koncernów
Katarzyna Majchrzak, dyrektor PR i promocji PKN nie potwierdziła ani nie zaprzeczyła naszym informacjom. Wiadomość o toczących się rozmowach potwierdziła natomiast Regina Wegnerowska, rzeczniczka Polskich Sieci Elektroenergetycznych.
— Pojawił się na razie luźny pomysł, by wykorzystać potencjał trzech podmiotów w branży medialnej. Ale rozmowy są jeszcze we wstępnej fazie — zastrzegła się rzeczniczka PSE.
Przypomnijmy, że kapitał nowo tworzonej spółki PKM ma wynieść 500 mln zł.