Rozpatrywanie w Sejmie projektów ustaw odbywa się w trzech czytaniach. Pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu kończy się skierowaniem projektu do komisji.
Podczas drugiego czytania odbywa się debata oraz zgłaszanie poprawek i wniosków. Ustawa jest uchwalona przez Sejm podczas trzeciego czytania, jeżeli uzyska poparcie zwykłej większości głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Następnie ustawa trafia do Senatu, który ma 30 dni na zajęcie stanowiska.
Uchwałę Senatu o odrzuceniu ustawy lub zawierającą poprawki uważa się za przyjętą, jeżeli Sejm nie odrzuci jej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Ostatnim etapem jest przekazanie ustawy prezydentowi, który ma 21 dni na jej podpisanie. Przed podpisaniem prezydent może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją. Może też przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia, chociażby nie występował z wnioskiem do TK. Ponowne uchwalenie przez Sejm ustawy następuje większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów — w przypadku uzyskania takiego wyniku głosowania prezydent musi ustawę podpisać. Jeżeli w sytuacji braku podpisu prezydenta, Sejm ponownie nie uchwali ustawy w brzmieniu dotychczasowym, postępowanie ustawodawcze ulega zamknięciu.
Szczególny tryb ustawodawczy obowiązuje w przypadku uchwalania tzw. ustaw dostosowawczych do prawa UE. Po otrzymaniu projektu ustawy marszałek Sejmu (z wyjątkiem projektów wnoszonych przez prezydenta oraz rząd) zarządza sporządzenie przez ekspertów kancelarii Sejmu opinii w sprawie zgodności wniesionego projektu z prawem UE. W przypadku niezgodności, projekt kierowany jest do Komisji Europejskiej do zaopiniowania. Obowiązkowe jest też zasięgnięcie opinii Komitetu Integracji Europejskiej.