Czytasz dzięki

Trzęsienie ziemi w czołówce

opublikowano: 01-04-2014, 00:00

Po naszym rankingu widać, że giełda żyje. W pierwszej dziesiątce utrzymały się tylko dwie firmy z zestawienia za rok 2012

Jeśli porównać ranking Giełdowa Spółka Roku 2013 z edycją z poprzedniego roku, można odnieść wrażenie, że na giełdzie nastąpiło trzęsienie ziemi. W pierwszej dziesiątce utrzymały się tylko dwie spółki. Tegoroczny triumfator — Inter Cars — był w ubiegłym roku szósty. Natomiast ubiegłoroczny zwycięzca — odzieżowe LPP — spadł na ósme miejsce. Reszta stawki mocno się przetasowała, a jeśli nie liczyć Magellana, który w GSR 2012 otarł się o czołową dziesiątkę (firma zajmująca się finansowaniem służby zdrowia zajęła 11. pozycję), to pozostali wyróżnieni są nowicjuszami w TOP10.

PZU wskoczyło na drugie miejsce z 24., a Action na trzecie z 30. Awans dystrybutora IT współgra z poprawą wyników i kapitalizacji — ta wzrosła o 47 proc. Jeszcze więcej — 83 proc. — dały zarobić akcje Robyga, który zajął trzecie miejsce ex aequo z Actionem. Deweloper awansował o 77 pozycji, a poprawą rezultatów również może imponować — przychody spółki urosły w 2013 r. o 34 proc., a zysk netto o 53 proc.

Wydający gry komputerowe i zajmujący szóste miejsce CD Projekt nie był w zeszłym roku w ogóle klasyfikowany, bo za mało osób poddało go ocenie. W tym roku z tego powodu z zestawienia wypadł Apator, a Zelmer — przed rokiem czwarty — został wycofany z giełdy po przejęciu kontroli nad firmą przez koncern Bosch. Znamienne jest też to, że spółki, które w tym roku opuściłypierwszą dziesiątkę, pozostając w zestawieniu, nie wylądowały na jej bezpośrednim zapleczu. Tak było tylko w przypadku Integera.pl, który osunął się z siódmego na 11. miejsce. Cyfrowy Polsat z drugiej pozycji spadł na 20. Ale już KGHM Polska Miedź z najniższego stopnia podium spadł na 77. pozycję. Jeszcze większy spadek odnotował PKN Orlen. Z miejsca dziewiątego — na 101. Na oceny analityków niewątpliwy wpływ miała sytuacja na rynku surowców, które taniały, ciągnąc w dół notowania firm. Obaj giganci zanotowali też w 2013 r. spadek przychodów i zysku.

Jak powstał ranking
Już po raz 15. specjaliści rynku kapitałowego stworzyli ranking spółek z głównego parkietu GPW. Na zlecenie „PB” TNS Polska przepytał ponad 120 specjalistów, którzy mają wpływ na decyzje inwestorów — analityków, doradców i maklerów. Oceniali oni spółki giełdowe w następujących kategoriach: kompetencje zarządu, jakość produktów i usług, relacje inwestorskie, perspektywy rozwoju. Mieli też za zadanie odpowiedzieć, czy — ich zdaniem — każda ze spółek odniosła sukces w 2013 r. Na podstawie ocen w pięciu kategoriach powstał główny ranking. To jedyne takie zestawienie na rynku. Dane są porównywalne, bo reguły nie zmieniają się od wielu lat. Badani reprezentują domy i biura maklerskie, towarzystwa ubezpieczeniowe, fundusze emerytalne i inwestycyjne, departamenty kapitałowe banków oraz firmy konsultingowe z całego kraju. Ankietowani odpowiadają na pytania w specjalnym sondażu telefonicznym, który na zlecenie redakcji przeprowadza TNS Polska. W sondażu przeprowadzonym w styczniu i lutym 2014 r. uczestniczyło 124 respondentów — 58 analityków, 24 doradców i 42 maklerów. Obiektem ich oceny były wszystkie spółki notowane na GPW w 2013 r. Uczestnik sondażu oceniał przeciętnie 18 spółek, które wybraliśmy tak, by najlepiej dopasować je do zakresu obowiąków i zainteresowań specjalistów. W końcowym zestawieniu uwzględniliśmy te podmioty, które oceniło przynajmniej 3 ekspertów lub dwóch, jeśli poziom znajomości spółki był co najmniej dobry. Oceny wystawiano w 7-punktowej skali, według zasady: im korzystniejsza ocena, tym większa liczba przydzielanych spółce punktów. Wyniki sondażu były uszeregowane według wartości średniej ocen. Dla większej przejrzystości podrankingów i rankingu ogólnego średnie ocen były przeliczone na skalę 100-punktową. W najbliższych wydaniach „PB” i w serwisie pulsinwestora. pb.pl prezentować będziemy oceny spółek w poszczególnych kategoriach. Przedstawimy także te, które analitycy najchętniej poleciliby znajomym.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane