Itaka już dwa razy przymierzała się do Modlina. Na razie bez większego sukcesu. Od listopada ubiegłego roku, gdy ruszyła sprzedaż Lata 2014, miała oferować klientom wybór — Chopin lub Modlin — na ośmiu kierunkach (po dwa do Hiszpanii, Portugalii i Turcji, po jednym do Grecji i Bułgarii). Dziś można zarezerwować wylot z Modlina tylko do Złotych Piasków. Wczasy są o 80 zł tańsze (wyliczenie dla osoby dorosłej) niż w przypadku wylotu ze Szczecina i Gdańska oraz o 60 zł w przypadku pozostałych portów, w tym Lotniska Chopina.
— Statystyczna rezerwacja to trzy osoby, a więc daje to 180 zł oszczędności w porównaniu z konkurencją. Ponieważ klientom charterowym oferowaliśmy parking za 1 zł bez względu na długość pobytu, oszczędności sięgają 250 zł — mówi Magdalena Bojarska z portu lotniczego Modlin.
Do zobaczenia za rok
Nie skusiło to klientów.
— Oferta w ogóle się nie sprzedawała, więc podjęliśmy decyzję, żeby nie latać z Modlina. Zaskoczył nas brak zainteresowania, bo myśleliśmy, że port będzie pasował klientom z północnej Polski. Zostawiliśmy jeden kierunek, ale też nie wiem, czy ostatecznie samolot poleci stamtąd czy z Okęcia — mówi Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.
W listopadzie ubiegłego roku Itaka zapowiedziała powrót do Modlina. Wśród ośmiu kierunków jeden — do Lizbony — miał być oferowany tylko z Modlina. Dzięki współpracy z touroperatorem lotnisku miało przybyć 40 tys. pasażerów. — Bardzo nam zależy na Itace, bo to największy touroperator w Polsce. Liczymy na dalszą współpracę. Musimy wspólnie z Itaką poprawić informację o ofercie, by pasażerowie wiedzieli o tańszych wakacjach z Lotniska Warszawa-Modlin — mówi Marcin Danił, wiceprezes lotniska.
— Na pewno będziemy próbowali w przyszłym roku. Wierzę w Modlin i myślę, że to tylko kwestia czasu. Na pewno nie jest to ostatnie słowo Itaki w tym porcie — uważa Piotr Henicz.
Kolej na kolej
Na pewno portowi pomoże lepsze połączenie kolejowe z Warszawą. Dziś ze stacji Modlin trzeba dojechać 5,5 km skomunikowanym autobusem. Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, zapowiedział, że ten projekt jest dla niego priorytetem, i już przedstawił w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju plan sfinansowania go z unijnych dotacji na lata 2014-20. Na razie na lotnisku świetnie rozwija się Ryanair. Od sezonu zimowego doda cztery połączenia i będzie mieć ich 265 tygodniowo. Irlandzki tani przewoźnik liczy na 1,9 mln pasażerów w Modlinie.