Czytasz dzięki

Tylko wynajem aut zaliczył wzrost

opublikowano: 14-11-2019, 22:00

Maleje sprzedaż do firm, popularność diesla oraz klasycznego leasingu. Rośnie tylko wynajem długoterminowy.

Z najnowszych danych opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wynika, że wynajem długoterminowy samochodów był jedynym w III kw. 2019 r. rodzajem finansowania pojazdów przez firmy w Polsce, który odnotował wzrost w porównaniu z wynikami osiągniętymi rok wcześniej. Firmy nabyły w tej formule o 3,1 proc. nowych samochodówosobowych więcej niż rok wcześniej. Całkowita ich sprzedaż do firm, uwzględniająca wszystkie rodzaje finansowania, była natomiast mniejsza o 2,7 proc. Jeszcze większy, bo wynoszący 4,2 proc., spadek sprzedaży nastąpił w przypadku nowych samochodów nabywanych z wykorzystaniem kredytu, zakupu z pieniędzy własnych i klasycznego leasingu finansowego liczonych razem.

Biorąc pod uwagę łączną liczbę pojazdów znajdujących się w Polsce w wynajmie długoterminowym, w III kw. rynek urósł o 9,5 proc. Bardzo wysoka jak na polski rynek sprzedaż nowych samochodów do firm, osiągnięta w drugiej połowie zeszłego roku, ustawiła poprzeczkę i bazę porównawczą dla 2019 r. na trudnym do pokonania poziomie. Widmo znaczącej zmiany przepisów podatkowych dotyczących rozliczania aut służbowych od początku 2019 r., w połączeniu z podgrzewającymi koniunkturę działaniami marketingowymi importerów i dilerów nowych samochodów, skłaniały część firm i przedsiębiorców do wzmożonych zakupów aut w ostatnich miesiącach ubiegłego roku. Od początku bieżącego roku na rynku sprzedaży nowych aut była stagnacja, a w III kw., ze względu na bardzo wysoką bazę porównawczą, nastąpił spadek.

Na nieco ponad 97 tys. nowych aut sprzedanych do firm 21,4 tys. zostało nabytych w ramach wynajmu długoterminowego. Oznacza to, że udział wynajmu długoterminowego w całkowitej sprzedaży nowych samochodów sięgnął 22 proc., o 1 proc więcej niż rok wcześniej. Wśród 161,1 tys. aut w najmie długoterminowym na koniec III kw. najbardziej popularna jest skoda octavia. Za nią plasuje się volkswagen passat, opel astra i ford focus. 58,9 proc. aut w wynajmie długoterminowym napędzanych jest dieslem (spadek o 3,3 proc. r/r), 38,3 proc. silnikami benzynowymi (wzrost o 2 proc.), a 2,8 proc. napędem alternatywnym (wzrost o 1,3 proc.). Marcin Bol

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane