Po oficjalnym starcie usług przewozu osób w 2015 r. oraz uruchomieniu w 2017 r. Uber Eats amerykański gigant uruchamia w Polsce nową usługę — Uber Freight. To platforma, za pośrednictwem której można zrealizować międzynarodowy i krajowy transport towarów. Platforma Uber Freight łączy przewoźników ze spedytorami czy zleceniodawcami, oferując ceny ustalane z góry, szybkie płatności i możliwość zarezerwowania przewozu ładunku za pomocą jednego kliknięcia. Dla zlecających transport to nie tylko dostęp do ogromnej bazy przewoźników, lecz także możliwość monitorowania przewozu ładunku w czasie rzeczywistym.

— Platforma Uber Freight pomaga przewoźnikom łączyć się ze spedytorami — niezależnie od wielkości biznesu — mówi Daniel Buczkowski, dyrektor ds. ekspansji Uber Freight na rynkach europejskich.
Aplikacja platformy…
W tym celu Uber stworzył kilka rodzajów narzędzi. Aplikacja dla kierowców lub niewielkich przedsiębiorstw działa podobnie jak aplikacja dla kierowców zajmujących się przewozem osób — przyjęcie zlecenia odbywa się za pomocą jednego kliknięcia. Dzięki niej kierowca poznaje trasę, rodzaj ładunku wymagania dotyczące transportu, opinie o centrach dystrybucji i cenę.
— Co wyjątkowe na rynku transportu drogowego należność za transport zostanie uregulowana w ciągu 7 dni. Stawki kalkulowane są w zależności od wielu elementów: rodzaju towaru, jego ilości, trasy, warunków pogodowych, pory dnia czy tygodnia lub dostępnej w danej chwili przestrzeni ładunkowej. Czynników jest dużo, zawsze jednak przed zaakceptowaniem zlecenia kierowca zna dokładną stawkę — mówi Daniel Buczkowski.
Poza aplikacją jest też platforma internetowa dla zarządców większych flot, w której mogą oni zobaczyć informacje dotyczące wszystkich kierowców, ładunków, samochodów i właśnie realizowanych przewozów.
— Jest też oczywiście platforma dla zleceniodawców. Dzięki niej można nie tylko zlecać przewozy, ale też w czasie rzeczywistym śledzić położenie ładunku, przewidywany czas dostarczenia, trasę i szczegóły dotyczące przewoźnika — wyjaśnia Daniel Buczkowski.
…oraz algorytmy
Elektroniczne giełdy transportowe pełnią podobną funkcję od wielu lat.
— Uber Freight wyróżnia jednak automatyzacja, szybkość działania i korzystne warunki finansowe. Uber opracował algorytmy, które łączą obie strony transakcji. Zarówno przewoźnik, jak zleceniodawca mogą w prosty sposób wybrać partnera, który najbardziej odpowiada ich oczekiwaniom. Dodatkowo platforma gwarantuje wykonanie transportu w ustalonej cenie i krótki termin płatności. To ostatnie ma dziś szczególne znaczenie — mówi dr Arkadiusz Kawa, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz-Instytutu Logistyki i Magazynowania.
Polska jest trzecim europejskim i czwartym światowym rynkiem Uber Freight. Po sukcesie w USA usługa wystartowała w tym roku w Holandii i Niemczech. Globalnie z usług Ubera korzystają m.in Heineken, Colgate, LG i Annheuser-Busch.
— Zarządzający Uberem widzą w naszym kraju duży potencjał w zakresie digitalizacji usług transportowych. Myślę, że Uber Freight zagospodaruje rynek mikro- i małych przedsiębiorstw. Z pewnością wpłynie to na firmy spedycyjne, które już od pewnego czasu tracą na znaczeniu, oraz elektroniczne giełdy transportowe — uważa Arkadiusz Kawa.
Pojawienie się platformy Uber Freight na rynku transportu ładunków na pewno spowoduje duże zmiany. Obecni gracze będą musieli dostosować swoje modele biznesu, by zachować konkurencyjność.
— Z pewnością w krótkim okresie przyniesie to klientom korzyści. W dłuższej perspektywie, umacniając pozycję rynkową, Uber może zmienić zasady gry na rynku transportu drogowego — twierdzi Arkadiusz Kawa. Jak dołączyć do Uber Freight?
— Przewoźnik musi przejść wieloetapową procedurę, zanim umożliwimy mu korzystanie z platformy. Sprawdzimy wszystkie dokumenty i licencje uprawniające go do wykonywania przewozów drogowych — krajowych i międzynarodowych — wyjaśnia Daniel Buczkowski.