Uber wchodzi na rynek transportu towarów

opublikowano: 24-10-2019, 22:00

Plarforma łącząca pasażerów z kierowcami i głodnych z dostawcami jedzenia od dziś łączy także przewoźników ze spedytorami

Po oficjalnym starcie usług przewozu osób w 2015 r. oraz uruchomieniu w 2017 r. Uber Eats amerykański gigant uruchamia w Polsce nową usługę — Uber Freight. To platforma, za pośrednictwem której można zrealizować międzynarodowy i krajowy transport towarów. Platforma Uber Freight łączy przewoźników ze spedytorami czy zleceniodawcami, oferując ceny ustalane z góry, szybkie płatności i możliwość zarezerwowania przewozu ładunku za pomocą jednego kliknięcia. Dla zlecających transport to nie tylko dostęp do ogromnej bazy przewoźników, lecz także możliwość monitorowania przewozu ładunku w czasie rzeczywistym.

Przewoźnikom korzystającym z platformy Uber Freight zapewniamy nie
tylko dostęp do ogromnej bazy zleceń, ale też niemal natychmiastową płatność za
wykonane zlecenie. Pieniądze pojawią się na koncie maksymalnie po tygodniu od
realizacji transportu — mówi Daniel Buczkowski, dyrektor ds. ekspansji Uber
Freight na rynkach europejskich
Zobacz więcej

BEZ ZATORÓW:

Przewoźnikom korzystającym z platformy Uber Freight zapewniamy nie tylko dostęp do ogromnej bazy zleceń, ale też niemal natychmiastową płatność za wykonane zlecenie. Pieniądze pojawią się na koncie maksymalnie po tygodniu od realizacji transportu — mówi Daniel Buczkowski, dyrektor ds. ekspansji Uber Freight na rynkach europejskich Fot. Marek Wiśniewski

— Platforma Uber Freight pomaga przewoźnikom łączyć się ze spedytorami — niezależnie od wielkości biznesu — mówi Daniel Buczkowski, dyrektor ds. ekspansji Uber Freight na rynkach europejskich.

Aplikacja platformy…

W tym celu Uber stworzył kilka rodzajów narzędzi. Aplikacja dla kierowców lub niewielkich przedsiębiorstw działa podobnie jak aplikacja dla kierowców zajmujących się przewozem osób — przyjęcie zlecenia odbywa się za pomocą jednego kliknięcia. Dzięki niej kierowca poznaje trasę, rodzaj ładunku wymagania dotyczące transportu, opinie o centrach dystrybucji i cenę.

— Co wyjątkowe na rynku transportu drogowego należność za transport zostanie uregulowana w ciągu 7 dni. Stawki kalkulowane są w zależności od wielu elementów: rodzaju towaru, jego ilości, trasy, warunków pogodowych, pory dnia czy tygodnia lub dostępnej w danej chwili przestrzeni ładunkowej. Czynników jest dużo, zawsze jednak przed zaakceptowaniem zlecenia kierowca zna dokładną stawkę — mówi Daniel Buczkowski.

Poza aplikacją jest też platforma internetowa dla zarządców większych flot, w której mogą oni zobaczyć informacje dotyczące wszystkich kierowców, ładunków, samochodów i właśnie realizowanych przewozów.

— Jest też oczywiście platforma dla zleceniodawców. Dzięki niej można nie tylko zlecać przewozy, ale też w czasie rzeczywistym śledzić położenie ładunku, przewidywany czas dostarczenia, trasę i szczegóły dotyczące przewoźnika — wyjaśnia Daniel Buczkowski.

…oraz algorytmy

Elektroniczne giełdy transportowe pełnią podobną funkcję od wielu lat.

— Uber Freight wyróżnia jednak automatyzacja, szybkość działania i korzystne warunki finansowe. Uber opracował algorytmy, które łączą obie strony transakcji. Zarówno przewoźnik, jak zleceniodawca mogą w prosty sposób wybrać partnera, który najbardziej odpowiada ich oczekiwaniom. Dodatkowo platforma gwarantuje wykonanie transportu w ustalonej cenie i krótki termin płatności. To ostatnie ma dziś szczególne znaczenie — mówi dr Arkadiusz Kawa, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz-Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Polska jest trzecim europejskim i czwartym światowym rynkiem Uber Freight. Po sukcesie w USA usługa wystartowała w tym roku w Holandii i Niemczech. Globalnie z usług Ubera korzystają m.in Heineken, Colgate, LG i Annheuser-Busch.

— Zarządzający Uberem widzą w naszym kraju duży potencjał w zakresie digitalizacji usług transportowych. Myślę, że Uber Freight zagospodaruje rynek mikro- i małych przedsiębiorstw. Z pewnością wpłynie to na firmy spedycyjne, które już od pewnego czasu tracą na znaczeniu, oraz elektroniczne giełdy transportowe — uważa Arkadiusz Kawa.

Pojawienie się platformy Uber Freight na rynku transportu ładunków na pewno spowoduje duże zmiany. Obecni gracze będą musieli dostosować swoje modele biznesu, by zachować konkurencyjność.

— Z pewnością w krótkim okresie przyniesie to klientom korzyści. W dłuższej perspektywie, umacniając pozycję rynkową, Uber może zmienić zasady gry na rynku transportu drogowego — twierdzi Arkadiusz Kawa. Jak dołączyć do Uber Freight?

— Przewoźnik musi przejść wieloetapową procedurę, zanim umożliwimy mu korzystanie z platformy. Sprawdzimy wszystkie dokumenty i licencje uprawniające go do wykonywania przewozów drogowych — krajowych i międzynarodowych — wyjaśnia Daniel Buczkowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy