Wybierając się na zagraniczną imprezę targową, przedsiębiorcy mogą liczyć na zwrot znacznej części kosztów. Dotacji udzielają Ministerstwo Gospodarki oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Refundacja może sięgać nawet połowy kosztów udziału w targach. Przedsiębiorca musi wybrać jedno z dwóch źródeł, nie wolno korzystać z kilku dotacji na jeden cel.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dofinansowuje udział w zagranicznych imprezach targowych oraz wyjazdach studialnych w ramach „Programu rozwoju przedsiębiorstw eksportowych”, będącego elementem Phare 2000 Spójność Społeczna i Gospodarcza. Środki z tego źródła dostępne będą do listopada 2003 r. w województwach lubelskim, podkarpackim i śląskim. W pierwszym kwartale przyszłego roku ruszy analogiczny program, będący elementem Phare 2001, który obejmie zasięgiem całą Polskę.
— Wyjazd studialny to zagraniczny wyjazd handlowy firmy lub grupy firm w celu poznania rynku oraz potencjalnych partnerów handlowych. Za udział w targach zagranicznych uznajemy indywidualny lub grupowy (minimum 3 przedsiębiorców) udział w charakterze wystawców lub wizytatorów imprezy podczas misji handlowej. W obu wypadkach wykonawcy muszą być akredytowani przez PARP — mówi Aleksandra Sztetyłło z PARP.
Dotację agencji mogą otrzymać małe lub średnie firmy. Trzeba być również eksporterem usług lub towarów pochodzenia krajowego, mieć siedzibę w Polsce, posiadać środki zapewniające płynną i terminową realizację projektu eksportowego oraz doświadczenie i umiejętności zarządzania podobnymi przedsięwzięciami. Eksportowane towary nie mogą podlegać ograniczeniom lub zakazom. Określa je ustawa z 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.
Dotacje przyznaje się nie pośrednikom, lecz przedsiębiorcom realizującym projekt. Wnioskodawcy powinni składać wnioski indywidualnie.
— Projekty realizowane mogą być we wszystkich krajach. Nie ma też ograniczeń co do całkowitej wartości przedsięwzięcia. Jednak dotacja musi się mieścić między 1,5 tys. a 10 tys. EUR (6-40 tys. zł). Przyznawana jest jedynie firmom z sektora prywatnego — podkreśla Aleksandra Sztetyłło.
Wniosek należy złożyć odpowiednio wcześnie, ponieważ działania związane z realizacją projektu objętego programem można rozpocząć dopiero po uzyskaniu decyzji o dofinansowaniu. Terminy składania wniosków, formularze oraz szczegółowe informacje na temat załączników znajdują się na stronie internetowej www.parp.gov.pl.
Program Ministerstwa Gospodarki refundacji części kosztów udziału w targach zagranicznych został zmieniony. Liczba imprez objętych programem w 2003 r. zmniejszy się z blisko 300 do niespełna 100. Średnio o 200 zł obniżone zostaną również stawki dofinansowania kosztów najmu metra kwadratowego powierzchni wystawienniczej. Ministerstwo zapewnia, że wyjdzie to przedsiębiorcom na dobre.
— Zmiany były wywołane koniecznością optymalizacji wykorzystania środków. Obniżyliśmy kwoty dofinansowania z metra kwadratowego po to, aby objąć wszystkie imprezy refundacją części kosztów transportu eksponatów, dostępną do tej pory tylko w przypadku wystaw narodowych. Nie zmieniły się za to górne limity refundacji — mówi Igor Mitroczuk, dyrektor Departamentu Promocji Ministerstwa Gospodarki.
Wskazuje rownież na pozytywne strony zmniejszenia liczby imprez objętych programem.
— Wprowadziliśmy tak dużo nowych instrumentów, że na utrzymanie dotychczasowej liczby targów po prostu nie wystarczyłoby pieniędzy. Poza tym, musieliśmy wprowadzić oszczędności, aby środków starczyło na inne, rozwijane przez nas od jakiegoś czasu, programy — wyjaśnia Igor Mitroczuk.
Ministerstwo Gospodarki dofinansowuje udział firm bez względu na ich wielkość.
W skład imprez objętych refundacją weszło pięć polskich wielobranżowych wystaw narodowych za granicą o priorytetowym znaczeniu dla naszej gospodarki, znajdujących się na liście A, oraz ponad 90 międzynarodowych targów i wystaw za granicą, o istotnym znaczeniu branżowym, wymienionych w liście B.
— W odniesieniu do każdej imprezy ustalane i podawane do publicznej wiadomości są dwie ryczałtowe kwoty dofinansowania, przypadające na 1 mkw. powierzchni wystawienniczej. Wyższa z nich dotyczy małych i średnich firm, niższa zaś — pozostałych. Wielkość dofinansowania, niezależnie od poniesionych kosztów, nie może przekroczyć 15 tys. zł z tytułu kosztów powierzchni oraz 2,5 tys. zł na pokrycie wydatków na transport eksponatów. Kwota dofinansowania nie może być wyższa niż 50 proc. poniesionych kosztów netto — tłumaczy Igor Mitroczuk.
W ciągu jednego roku kalendarzowego przedsiębiorca może uzyskać dofinansowanie do najwyżej trzech imprez targowych. Organizatorem polskiego wystąpienia na targach za granicą może być firma, izba gospodarcza lub jednostka samorządowa, która zostanie wybrana w drodze ogłoszenia konkursu oraz podpisze umowę z Ministerstwem Gospodarki. Umowę z akredytowanym przez resort organizatorem przedsiębiorcy muszą podpisywać na trzy miesiące przed rozpoczęciem imprezy. Wymóg ten podyktowany jest koniecznością podjęcia przez organizatora przygotowań do zbiorowego wystąpienia.
Również wydziały ekonomiczno-handlowe ambasad RP w odpowiednich krajach muszą się przygotować, aby promować biorących udział w targach polskich przedsiębiorców. Wyjątek stanowią tu targi odbywające się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Szczegółowe informacje na temat programu na stronie internetowej www.mg.gov.pl.