Kolejny krok w realizacji sieci kolei dużych prędkości (KDP) został wykonany — w piątek spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na budowę tunelu kolejowego, którego wykonawcą będzie konsorcjum PORR.
— Projekt CPK przechodzi z fazy planowania do fazy realizacji. Realizujemy go zgodnie z harmonogramem. Z pięciu oferentów wybraliśmy najlepszego wykonawcę. Za cztery lata tunel będzie gotowy — powiedział na konferencji prasowej Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Budowa tunelu, najtrudniejszego projektu w ramach KDP, pochłonie 2,2 mld zł brutto. Będzie miał średnicę 14 m i długość 4,6 km. To najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy w kraju wydrążony tarczą TBM. Pociągi będą przejeżdżać pod Łodzią na głębokości od 25 do 35 m z prędkością 160 km/h.
To kluczowy fragment linii kolejowej Y, która do 2032 r. połączy Warszawę i centralny port lotniczy z Łodzią. Zakończenie budowy igreka w 2035 r. umożliwi uruchomienie kolei dużych prędkości do Wrocławia i Poznania.
Na wybudowanie tunelu konsorcjum PORR ma cztery lata. Prace ruszą jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie wykonawca przygotuje dokumentację projektową i wykonawczą oraz zorganizuje zaplecze dla maszyny drążącej. Samo drążenie tunelu ma się zacząć w IV kw. 2026 r.
Piotr Kledzik, prezes PORR, stwierdził, że spółka ma przed sobą trudne zadanie, a kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom Łodzi. W celu zminimalizowania wpływu robót na istniejącą zabudowę miejską firma wykona wzmocnienia geotechniczne, które zmniejszą potencjalne ryzyko osiadania gruntu, oraz dokona zabezpieczeń strukturalnych w celu zwiększenia stabilności i bezpieczeństwa budynków. Zabudowania na trasie nad tunelem zostaną objęte systemem monitoringu geodezyjnego, który na bieżąco będzie informował o wpływie prac na otoczenie.
— Jako PORR mamy za sobą dziesiątki kilometrów tuneli zrealizowanych w całej Europie. Należą do nich m.in. najdłuższy mierzący około 2,3 km pozamiejski tunel drążony w skale na Dolnym Śląsku oraz tunel pod Świną w Świnoujściu. Cieszymy się, że możemy przystąpić do kolejnego zadania tunelowego — powiedział Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR.
